Disco night - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Disco night - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Disco night

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

20 Oktober 2007 | Afghanistan, Kandahar

Zaterdagavond, 22.00 uur en klaar met werken, net even naar Freia gebeld om te roepen dat alles goed is en schoonouders, zwager en schoonzus en mijn kleine nichtje Zoë de groeten te doen.

Freia was erg gelukkig met het telefoontje van mijn dienstmakker, Leo bedankt kerel, dat was het beste wat je voor me kon doen. Las ook je bericht, voelt niet lekker dat je nog zo'n last hebt maat, zal je tips zeker ter harte nemen, net zoals jij me altijd trouw gevolgd bent daar waar het kon. Ik hoop dat je weer aansterkt en de batterij weer kunt laden, hou je taai en kop op! Hierbij een oppepper van Participatiefix (raadselachtig voor de niet-intimi, haha).

Ook nogmaals voor Ingrid hierbij het allerbeste, ik hoop dat het allemaal is goed gegaan en dat de doktoren goed werk hebben afgeleverd, sterkte met het herstel de komende periode en hartelijke groeten aan allemaal daar thuis.

Ma, we hebben genoten van de noga, de Werthers echte en alle lekkernijen uit de post, geweldig joh, volgens mijn collega's zou je het super doen met een eigen B&B (zoals in Canada). 's Avonds even afblazen na het werk onder het genot van een alcoholvrij biertje en wat te snoepen doet iedereen goed. Het is nog niet leeg, maar ik kijk al uit naar de post van morgen, haha! Hopelijk kan Pa weer tillen, want anders moet je elke keer zelf naar de post, da's ook wat. Het kan overigens zijn dat ze meer dan 2 kg terugsturen, tot nu toe nog niet, maar het kan gebeuren, want dat is de formele limiet.

Alle reacties deden me weer goed, ik heb er niet elke dag meer tijd voor ze door te lezen, maar na een paar dagen even rustig bekijken en dan genieten van de betrokkenheid van iedereen. Mieke, ik zal nog wel even een paar stukjes produceren, maar onder het genot van een drankje in de avonduren kan ik veel meer vertellen en ben ik ook erg benieuwd naar hoe het bij jullie gaat. Als ik weer thuis ben neem ik actie en spreken we wel af als het uitkomt. Misschien in combi met Marieke bij ons, lijkt me erg gezellig.

JW gaat langzaam vooruit, dank voor de foto-updates, geeft een goed beeld en maakt het allemaal lekker dichtbij ondanks de fysieke afstand. Heb je mail ook gelezen, maar reactie volgt later, komende week hopelijk wat minder 'aan je hoofd', rondje fietsen of zo, hopeijk trilt het niet teveel.

Hierbij ook dank aan de buurman voor het water bij de koelvloeistof, haha, kon je toch nog het handje helpen die je me had toegezegd, Freia was er zeker blij mee en dus ik ook en uiteraard bedankt voor jullie reactie hier op de site!

Wout weer succesvol met de dames, hartstikke goed man, je wordt nog een topcoach. Ozzie-man heeft ook al even geleden gereageerd vanuit Australië, ben heel benieuwd naar al je verhalen, heb je de site alweer up-to-date kerel? JP zag ik ook weer als bijna bij elk bericht, kan ik zeker waarderen en hopelijk geef je nog steeds dezelfde sfeer in je team en bij je trainingen als altijd, want daar bloeit ons cluppie van op man.

Het is me het weekendje wel, van 's ochtends vroeg (06.15) tot altijd laat druk in de weer. Van de week met een Afghaanse collega over de normale wereld van gedachten zitten wisselen in een 2½ uurs praatje (dan ben je ook kapot, al is het alleen al vanwege de tolk). Uitgetekend hoe NLD ligt, wat er omheen ligt, vervolgens uitgelegd wat zee en strand is. Ik snap er niets van dat hij dit niet wist, want hier hebben ze alleen maar strand, alleen is de zee zo verrekte ver lopen. Klompen had hij nog nooit van gehoord (ja, ik weet het, je grijpt toch terug op de aloude saaie toeristische trekjes), maar toen we die de volgende dag lieten zien lag hij in een deuk. Dat daar iemand op kon lopen geloofde hij zeker niet en toen hij er zelf op liep vond hij het maar niks (ik ook niet, dus dat scheelt). De hele geschiedenis van dit land heeft hij me uitgelegd, zeer interessant, hoor je het ook eens uit een niet-Westerse mond of boekje en da's heel anders. Tijdens de opleiding vooraf werd ons verteld bijvoorbeeld dat gevraagd zouden worden om tot de Islam te bekeren, nou dat is echt grove onzin, zelfs een belediging voor het respect dat deze mensen naar andere religies hebben. Ze laten je heel erg in de waarde en nu de Ramadan is afgelopen krijg je altijd heerlijke thee (ja je leest het goed ik ben zelfs aan de thee) en altijd een schaal met nootjes (amandelen, cashew, gepofte mais) en toffees. Daar eet je gewoon van tijdens het gesprek, maar niets nemen is erg onbeleefd. Prima, dan maar beleefd zijn en niet meer hoeven lunchen (scheelt ook weer tijd).

De beste man had nog nooit van drop gehoord en vond het verschrikkelijk lekker (!!) en vraagt nu bij elk bezoek of er nog wat is meegebracht. De foto die ik van hem nam had ik in kleur uitgeprint en die hangt nu boven zijn bed (hij had nog geen spiegel waarschijnlijk). Wat iets minder leuk was, dat was een gevonden niet-ontploft stuk munitie hier in de buurt. Ik vertelde hem dat we de Marechaussee hadden ingelicht en dat de EOD onderweg was. Hij vroeg me die te laten zien en stond vervolgens met een steen dat ding uit te hakken onder luid gelach van een groep soldaten die er allemaal omheen stonden. Ze vonden het maar raar dat wij gebukt achter een vrachtwagen stonden te wachten, maar gelukkig smeet hij het ding over het hek en gebeurde er niets. Daarna een lesje omgaan met niet ontplofde munitie gegeven, maar of die serieus genomen werd betwijfel ik.

Door dit gesprek krijg ik elke dag de zaken die moeten gebeuren via hem gedaan, da's geweldig en zet de boel goed in gang. Hij doet echt alles wat nodig is voor ons werk en bemoedigd onze werkzaamheden door elke dag wel een keer te roepen dat hij zo blij is met onze hulp en dat we er samen iets van gaan maken. De reden dat we hier zijn maakt dit erg duidelijk en doet ondanks vele lichte teleurstellingen de motivatie hoog houden.

Ik kan nu nog niet zeggen dat we succesvol geweest zijn, dat bericht volgt hopelijk nog, ik heb er zeker vertrouwen en ik heb vernomen dat we in de krant worden vernoemd, danwel in de Defensiebladen. Ik ben benieuwd.

Tot slot nog even een bedankje aan de collega's in Apeldoorn, met name Paul die een lange mail schreef over alle wel en wee, maar ook aan Peter S. die nog aan me dacht voor opgave van het Kerstpakket (moet je tijdig bij zijn).

Tot de volgende update, misschien wel met de melding dat onze uitrusting is aangekomen, eerst zien dan geloven. Ik ga nu onder het genot van Coldplay, Maroon 5 en Blof nog even aan thuis denken.

Oh ja, enne, heren... winnen hè!?! Niet alleen maar in de schouwburg hangen (uit betrouwbare bronnen vernomen).

  • 20 Oktober 2007 - 19:04

    Pa:

    hoi Mark, net jou een mail gestuurd via de andere weg, dus dan heb je weer het nodige leesvoer voor het weekend. Hou je haaks en tot het volgende verslag, groetjes van ons.

  • 21 Oktober 2007 - 09:39

    Marieke:

    hey neefje,

    JW is laat deze keer met zijn reactie ;-)
    Blijft grappig.. Wat een verhaal weer zeg, kreeg deze week je 2e kaart alweer. Jeetje waar haal je de tijd vandaan.. Echt geweldig!!!
    Ook super om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe het eraan toegaat.
    Je krijgt nu een heel ander beeld.
    Je voorraad drop is weer onderweg (kun je vast melden aan je afghaanse vriend ;-)!
    Heb na een laatste drukke week nu een weekje vakantie, heerlijk!! Maandag en dinsdag cross ik door Nl voor wat bezoekjes aan vriendinnen met pasgeboren baby's en donderdag lekker een dagje relaxen in de sauna. Verder lekker lezen (net begonnen in duizend schitterende zonnen, gaat ook over Afghanistan) en foto's plakken zodat jij en freia bij een volgend bezoekje weer wat te zien hebben :-)
    De groetjes van mijn ouders, zij zitten voor 4 dagen op schiermonnikoog en mijn moeder vertrekt dinsdag naar Davos, weekje naar mijn tante.
    Succes weer met alles, ik wacht je verhalen weer af, geniet er elke keer weer van!

    liefs en groetjes van Marieke

  • 21 Oktober 2007 - 14:15

    Freia:

    Zo ben net weer terug uit Bleskensgraaf. Het was gezellig. Leuk om daar nu naar twee verschillende adressen te kunnen gaan. Het nieuwe huisje van Died & Angelique ziet er goed uit! Zoë is nog steeds een schatje.
    Ga nu nog even genieten van de laatste uurtjes van dit weekend voor de werkweek weer begint. Hou je taai, succes met alles en doe de groeten aan de afghaan...

    Veel liefs!

  • 21 Oktober 2007 - 16:13

    De Buurman:

    Tja Mark ik heb er echt wat voor moeten doen om ook weer eens genoemd te worden in jouw 3 dagelijkse colum.
    Het viel namelijk niet mee om diep in de nacht onder je auto te kruipen en er een litertje koelvloeistof uit weg te laten lopen en daarna te wachten tot F. ermee weg moest en vervolgens dan quasi nonchalant naar buiten te lopen en mijn hulp aan te bieden. WERKTE FANTASTISCH !!! ;-))
    Ach ja een goede buur ............
    Maar dat is dan ook wederzijds.
    Wij lezen allebij met plezier regelmatig jouw updates uit verweggistan en blijven daardoor op de hoogte van het wel & wee

    Groetjes van de Buurman (en Buurvrouw)

  • 22 Oktober 2007 - 08:49

    Martijn:

    Hey Mark,

    Weer een geweldig verhaal hoor. Het lijkt me super interessant om van die gesprekken te hebben met de "locals". Dat geeft je alleen maar meer motivatie kan ik me zo voorstellen.
    Hier in Nederland wordt er nu een stickeractie opgezet om jullie te ondersteunen (www.ondersteuntroepen.nl). De stickers heb ik inmiddels al besteld. Goede actie van de dames en heren wil ik maar zeggen.

    Vanavond gaan we weer een potje ballen bij Favorita. We moeten het helaas doen zonder onze Wouter, maar Vincent (heren 2) zal onze aanval versterken.

    Oh ja, Raikonen is wereldkampioen geworden!!! Helemaal officieel is het geloof ik nog niet, want Mclaren gaat in hoger beroep tegen de uitspraak dat BMW en Williams vrijgesproken zijn van gebruik illegale brandstof (iets met afwijkende temperaturen of zo). Als die straf wel wordt uitgedeeld wordt Hamilton 4e en alsnog wereldkampioen.
    Maar goed, we houden je op de hoogte.

    groetjes maar weer.

  • 22 Oktober 2007 - 08:54

    Meino:

    Hé zwager,
    Weer met veel interesse je verhaal gelezen. Zo horen we hoe het er daar werkelijk aan toe gaat en dat jullie wel zeker meehelpen aan de opbouw van het land.
    Dit wordt een kort stukje, want we staan op het punt te vertrekken voor een midweek met mijn vader, mijn zus en de kinderen en wijzelf natuurlijk.
    Wij wensen jou en je collega's het allerbeste toe. Tot de volgende mail.

  • 22 Oktober 2007 - 09:35

    Marianne En Joost:

    He mark, nou lekker dan dat ze zo casual omgaan met onontplofte munitie, blijf jij maar wel lekker gehurkt achter die vrachtwagens zitten hoor! We lezen je verhalen nog steeds met veel plezier en interesse, erg interessant allemaal. Verder hier geen nieuws, we gaan wel verder met hangen in de schouwburg, 20 december naar Herman Finkers :) erg leuk!! Nou de uitslag van vanavond zal je wel weer horen, wordt vast weer een mooie overwinning van de heren.
    Groetjes Joost en Marianne

  • 22 Oktober 2007 - 10:16

    Kiki:

    Hey hoi!
    Tof hoor die berichten over het contact tussen jullie en de Afghanen! Lijkt me erg interessant van alles te weten te komen over hoe zij daadwerkelijk leven, wat hun beeld is over wat er allemaal gebeurd nu en hoe ze tegen bepaalde andere dingen aankijken! Hahaha die man gek op drop, lachen! Zo te lezen heb jij bijna meer snoep ter beschikking dan ik... tjonge... Hhihi. Met Ingrid gaat ok, eventueel dinsdag weer naar huis. Ik ben vandaag aan mijn nieuwe baan begonnen, erg leuk tot nu toe! Kmag tussendoor ff op internet, dus jou ff berichtje sturen. Hihi. Hou je haaks! Groettiessss

  • 22 Oktober 2007 - 10:45

    JW:

    Ik was niet laat, heb eventjes netjes op "mijn beurt" gewacht... ;-)

    Hier gaat het langzaam, ook even de boel laten zien bij de ortho. Gisteren even op ziekenbezoek bij Bart, maar dat was een flinke kluif. Na een middagdutje net optijd weer wakker voor Brazilie.

    Blij te lezen dat zoals wel een beetje verwacht dat er steeds mee 2-way gesprekken tot stand komen. Op deze manier leer je ook nog leuke dingen v/h land.

    Groetjes (en verdere update stuur ik je wel eventjes per mail)

    :-) :-)

  • 22 Oktober 2007 - 13:13

    Dolf :

    Ik moet mijn mail thuis wat beter gaan lezen want jij bent sneller op de hoogte als ik. Moet ik op jouw site lezen dat Wouter vanavond niet meedoet en dat men illegaal naar de schouwburg gaat. Ik kijk morgen hier ook wel even hoe de uitslag geworden is.
    Valt me trouwens mee dat je kunt communiceren met die Afghanen ik had geen hoge pet op van hun buitenlandse talenknobbel.
    Voor de rest weinig nieuws.
    Blijf goed dekking zoeken.

  • 23 Oktober 2007 - 06:24

    Martijn:

    He Mark, gisteren 3-2 gewonnen bij Favorita H3. Was een leuke pot en ging lekker gelijk op. Vincent heeft goed zijn best gedaan.
    goed, we liggen dus best lekker op koers. Henny is weer terug van vakantie, dus we zitten weer iets ruimer in de mensen.

    greetz maar weer.

  • 23 Oktober 2007 - 10:32

    Wouter:

    Weer een leuk verhaal! Jij hebt bij terugkomst genoeg om over te praten hahaha.
    Maar ehhh, zo'n stuk munitie kan je toch gewoon zelf ontmantelen, niet? :-) Geweldig verhaal!
    Kon gister helaas met H1 niet meedoen, had nog wat last van een avondje stappen, niet de kater maar van mensen met losse handjes. X-)

    Greetz vanuit een koud Holland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 63
Totaal aantal bezoekers 20444

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: