KOUD!! - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu KOUD!! - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

KOUD!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

12 Oktober 2007 | Afghanistan, Kandahar

Eerst maar eens een groots compliment voor de mannen van Side Out, 4-0 winnen zonder Henny, zonder Edward en tsja, een beetje verwacht ook zonder afmelding van mij. Maar serieus, da's dus heel erg knap, toch wel fijn na zo'n verloren wedstrijd die week ervoor. Daarmee kun je dus weer voor de dag komen, erg goed. Bedankt ook voor de leuke berichtjes, Ed, Wout en Dolf, maar al eerder ook JP en Herwin, dat wordt nog steeds erg gewaardeerd aan deze kant. Alle teksten zijn daarnaast ook nog eens ondersteunend en motiveren zeker weten. Tof!

Gelukkig is JW ook weer thuis en dat belletje was wel het minste wat ik kon doen, maar blij je even weer gesproken te hebben, ondanks dat het moeizaam ging zo vlak na de operatie. Ik hoop dat het helpt voor een snel herstel. Ondertussen via Freia ook alle mailtjes gekregen die eerder verstuurd waren, die had ik niet ontvangen, maar ben nu goed op de hoogte.

Dan de foto's van de bruiloft van Daniëlle en Maurice, wat ontzettend mooi, ik heb ze net allemaal zitten bekijken en genoot nogmaals terug van het prachtige feest in Limburg. Daar kunnen we met zijn allen met zo veel plezier op terug kijken, ik hoop dat ze er zelf net zo van genieten, wat zullen de ouders ook weer trots zijn. Doordat Freia het trouwboekje naar me heeft opgestuurd van onszelf denk ik daar ook nog regelmatig aan terug als ik er even doorheen blader. Ook zo mooi dat we op de beide bruiloften een bruidsboeket van Calla's hadden, dat vind ik nog steeds een leuke verwijzing.

Hier is het vandaag een redelijk rustige dag geweest. We hebben vanochtend uitgeslapen tot 08.15 uur (ja je leest het goed, eindelijk eens uitgeslapen en dat was super!!!) en daarna hebben we poetsbal gehouden. Toen de tenten geschrobt waren werd ik weggeroepen voor een coordinatiebespreking met wat Engelse collega's, met hen samen naar de Afghanen geweest en die waren in alle staten, want het is einde Ramadan, dus heerlijk meegegeten en thee gedronken. Waar ze het vandaan halen weet niemand, maar het was super gezellig en toen we over dienstzaken begonnen op hun zondag was het helemaal geen probleem en kregen we alles gedaan wat we nodig hadden. Engelsen waren ook helemaal onder de indruk van de band die wij in drie weken hebben opgebouwd met de Afghanen (ze omhelsen me dus elke keer als ik kom...kun je weer douchen...haha, nee geintje). Aan het einde van de dag nog even wat rapportages gemaakt, vanavond weer lekker gegeten en een heerlijke French Vanilla gekregen van collega Johan wiens vrouw jarig was (waar ik een mooie kaart voor had gekocht ondertekend door iedereen). Waarschijnlijk belt hij nu even naar huis en leggen we straks nog een kaartje (klaverjassen op zijn A'dams), heerlijk ontspannend.

Morgenvroeg al meteen weer aan de slag, er moet veel gebeuren, maar ik kijk ernaar uit, want de energie is weer helemaal terug. We hebben na het poetsbal ook de stapelbedden moeten inleveren en nu eenspersoonsbedden gekregen, waardoor de tent met 7 man nu ook ruimer lijkt. Ik heb al wel van een stuk afval (dakplaat) een schapje boven mijn bed gefabriceerd, daar kan ik mooi de kaartjes aan hangen en de tekeningen van Hilde en Emma. Als Zoë al een tekening kan maken zou ik die er heel graag naast hangen, dus ik hoop dat er binnenkort iets bij de post zit. Voordat ik het vergeet trouwens veel succes komend weekend met de verhuizing voor Died en Angelique, jammer dat ik niet een handje kan helpen, maar we komen graag kijken hoe het geworden is. Ik heb nog niet veel van jullie gehoord, maar begrijp dat het erg druk is geweest met de verbouwing, ik hoop dat ondertussen alles goed gegaan is.

Tsja, dat was 'm weer, het driedaags berichtje, komende week start de vierde week, we zijn door alle pinda's en drop en mentos heen (nogmaals bedankt voor alle lekkernijen hoor), morgen gaan we ook bouwen aan een zithoekje bij de tenten, we hebben al overal wat materiaal gejat en maken er vast wel wat moois van (misschien krijg ik nog wel een fotootje hier op de site). Tot de volgende maar weer en ik zie de berichtjes van de lezer hier graag tegemoet!

Edit (14-10-2007):
Allereerst moet ik nog even de titel verklaren, maar die spreekt op zich wel voor zich...'s avonds is het zonder dikke bontjas niet meer te harden. Het nadert nu naar 5 graden en we zitten regelmatig af te niften. 's Ochtends is het ook zo fris, maar da's wel lekker wakker worden hoor. En de zon die warmt in een uur tijd met tien graden tegelijktertijd op. Dus vandaag was het 's middags weer bijna 30 graden. Beetje last gekregen van de strot, maar niks aan de hand, gewoon vanwege airco denk ik.

Bewust nog even een stukje tekst erbij, want mijn Pa heeft nog even een steuntje in de rug nodig en ik kreeg vandaag weer een pakje van mijn ouders helemaal gevuld met lekkere dingen. Heerlijk!! Dankjewel en ook vooral de lieve kaart van mijn moeder, erg tof, een beetje groen kon ik wel gebruiken in die stofbende hier. Ook de dikke enveloppe van Freia was binnen met allerlei prachtige kaarten en tot mijn verrassing een kaart van Sannie en Wim, THANKS!! Zo wordt je met de regelmaat van de klok weer verrast in Verweggistan en er is niets leukers dan de post en de mail. Daar leeft iedereen van op en er zijn serieus mensen die een dip hebben als er geen post voor ze is. Dus de drop is alweer rond gegaan en bij deze Moeders...bedankt namens alle kerels hier, hahaha!

Ook nog even een stukje erbij voor Ingrid, want ik heb begrepen dat ze komende week ook een operatie tegemoet gaat. Hopelijk niet zo zwaar als die van mijn maatje JW, maar van hieruit net zoveel succes gewenst en hopelijk een heel snel herstel, kaart is onderweg, maar heeft lang nodig, dus maar even via deze weg. (Kiki bedankt voor de tip hoor!!)

Als iemand post wil sturen, graag het volgende adres gaan gebruiken, zeg maar vanaf vandaag:
NAPO 170
3509 VP Utrecht
(overige gegevens even bij Freia navragen svp, want die kan ik onmogelijk op open bron prijsgeven). Tegen de tijd dat ik weer elders ben, ligt de post dan op me te wachten als er wat gestuurd is. Alvast bedankt hoor!

  • 12 Oktober 2007 - 16:09

    JW:

    Da's toevallig, zit er net fftjes er achter.

    Koud, je bedoelt toch geen koude tenen
    ;-)

  • 12 Oktober 2007 - 16:19

    Marieke:

    Hey lieve neef,

    Wat een heerlijk lang verslag weer. Dat mag van deze kant ook weleens gezegd worden... jij bent zo attent met al je belletjes en mailtjes en vooral met kaartjes via de post. Ik kreeg deze week een hele gave kaart van je, die nu vooraan op mijn prikbord hangt en ook nog helemaal vol geschreven, echt super!! Ik zal dit weekend weer even gaan drop scheppen dus nog even geduld en je kunt weer uitdelen ;-)
    Lekker druk weekje was het hier, als het hard waait en dat was vooral vandaag dan zijn de kids ook direct een stuk drukker.
    Blij dat het weekend is! Ga zo met een paar meiden lekker eten, even een goeie bodem leggen en dan lekker de kroeg in.
    Het is nog steeds heerlijk weer, echt herfst maar wel met een zonnetje, dit weekend ook goeie voorspellingen.
    Nu ben ik trouwens eens de eerste, is bijna niet mogelijk met je vader die er volgens boven op zit... helaas Oom Geert :-)
    Wel grappig trouwens dat je vroeg of ik nog op zoek ben naar ander werk, terwijl ik net 2 jaar geleden ben omgeschoold... Het antwoord is dus nee, heb het helemaal naar mijn zin voor de klas!!
    En de afstand naar Epe is ook prima te doen hoor. He, hou je goed daar, wel een fotootje maken van dat gefabriceerde schapje, je kunt altijd nog full time klusser worden. Fijn (werk)weekend en tot de volgende keer.

    liefs en groetjes van Marieke


  • 12 Oktober 2007 - 16:20

    Marieke:

    ik dacht dat ik de eerste was maar door mijn lange mail was JW net iets eerder....

  • 12 Oktober 2007 - 17:09

    JW:

    Sorry Marieke, heb toch de hele dag niks te doen ;-)

  • 12 Oktober 2007 - 17:22

    JP:

    Hey Mark,

    Leuk om weer wat van je te horen.Zo te zien wordt je crea(bea)tiviteit aardig naarboven gehaald in het kamp.. zal straks alleen maar gewaardeerd worden thuis ;)
    We hebben gister helaas verloren met 1-3 terwijl de tegenstander gewoon standaard pass mid speelde. Achja, soms bereik je meer door het simpel te houden, of niet?

    Keep up the good work. Gr JP

  • 12 Oktober 2007 - 22:03

    Freia:

    Koud? Hier is het best lekker... Net terug van Doe Maar de musical en het was echt super! Ik miste alleen één ding... JOU!

  • 13 Oktober 2007 - 07:01

    Meino:

    He Mark,
    Alweer een tijd geleden een bericht van mij (sorry!). Door je uitgebreide verslaglegging zijn we super op de hoogte van jullie werk daar. Als ik het zo allemaal lees komen jullie daar zeker toe aan opbouwwerkzaamheden. Geweldig dat jullie daar aan toe komen.
    Hilde heeft vorige week haar eerste toernooitje gespeeld en ik begeleidde de jongedames. Ze hebben erg goed gespeeld en veel plezier gehad. De meisjes kwamen helaas voor hun één puntje tekort voor de overwinning in het toernooi. Maar voor de eerste keer hebben ze echt klasse gespeeld (ze hebben geen punt tegen gehad). Simone heeft as. maandag een belangrijk gesprek bij de directeur van de overkoepelende organisatie van het basisonderwijs in Berkelland. Zij wil de basisschoolkinderen met haar methode helpen, begeleiden en ondersteunen ingeval zij leer- dan wel gedragsproblemen hebben. Een erg knappe prestatie om op zo'n korte termijn op dat niveau een gesprek te hebben. Met mij gaat het iedere dag steeds beter. De laatste weken erg druk geweest met mijn werk, maar we werken toe naar onze herfstvakantie (gaan we er een midweek tussenuit met de hele familie: pa, sietske/rene en de kinderen).
    Er is nog veel te vertellen, maar dat komt wel weer in een volgend bericht van mij.
    Wij (dat zijn Hilde / Emma / Simone - Meino) zijn supertrots op jou als oom, broer en zwager. Vanwege mensen zoals jou en al je collega´s natuurlijk (alleen die ken ik persoonlijk niet) is het goed dat we daar zitten om te helpen met de opbouw van dat land. Ga zo door. wij steunen jullie door dik en dun.

  • 13 Oktober 2007 - 09:53

    Hilde:

    dit typt hilde zelf!!!
    we hebben met volleybal twee keer gewonnen en twee keer gelijkgespeeld!
    goed hè? het was heel leuk.
    ik heb een gave pet gekocht bij de Action.
    en ik heb een nieuwe broek!
    en het gaat goed op school. er staat op school een koffer in de gang. voor die koffer moeten wij een raadsel oplossen, dat is bijna gelukt, we moeten nog een letter! En dan moeten we puzzelen met de letters. alle klassen moeten dat doen en dan moet de ketting open (dit is van de kinderboekenweek).
    emma slaapt nu lekker en vanmiddag gaan we naar de tennis kijken bij opa Janszen.
    woensdag gaat emma voor de eerste keer naar de tandarts, ik ook en mama ook.
    vrijdag komt Margot (dat is mijn vriendinnetje) hier logeren, dan gaat emma naar oma en opa Harbers.
    dan is het herfstvakantie en dan gaan wij op vakantie, van maandag tot vrijdag, naar duitsland.
    dat was het eigenlijk.
    mama heeft ook geholpen met typen en ook verteld welke letters.
    dikke kus en knuffels van hilde en emma.
    daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggg

  • 13 Oktober 2007 - 15:54

    Mark:

    Tsja met zulke lieve en leuke berichtjes kan ik het niet laten om ook even zelf te reageren, dus heel erg bedankt allemaal, niet vechten om de eerste plaats, veel succes bij de tandarts (allemaal...!), wij hebben eindelijk wat pauze gekregen, hebben een nieuw kampje (stokken/touw en zeil om onder te zitten voor een kaartje of blikje fris) gebouwd omdat het 's avonds zo enorm koud wordt, we zijn al bijna blij dat we ons scherfvest om moeten (BIJNA zei ik toch).

    Lieve Hilde, wat ontzettend knap dat je al zo'n lang bericht zelf tikt, toen ik 6 was kon ik dat zeker nog niet, heel erg bedankt.

    Tot slot nog even sterkte voor de rug van Pa, want dat gaat nu weer wat beter heb ik begrepen, maar daar had ik nog niets over gemeld, dus bij deze dubbele sterkte, komende week gaat het dan misschien nog wel sneller over.

    Vandaag was er helaas geen bazaar, vanwege het Suikerfeest, maar wel een show van de K9, de bewakingshonden, erg spectaculair met die mannen in dikke pakken waar de hond dan in bleef hangen. Mooie foto's van gemaakt, morgen eens even de tijd nemen om een verkleinde versie hier bij te plaatsen.

    Nogmaals allemaal bedankt, fijn weekend nog en graag tot de volgende reacties of mail.

  • 13 Oktober 2007 - 18:00

    Kiki:

    Hey Mark!!
    Tof hoor, al die verhalen! Ik kijk er iedere keer weer naar uit ze te lezen!! Stoere foto van je (met sigaar-hiihhi). Een paar dingen vanuit Hengeloooo: Ingrid wordt volgende week geopereerd (knie), pa gaat al snel nog een marathonnetje lopen (wilde hij voor zn 60e nog doen-uitslover-hihi) en ik heb sinds afgelopen maandag een nieuwe baan! Kbegin 22 oktober. Ohw kmoet ome Geert dat nog even mailen.. oeps... Doe ik zo. Verder nog veel gebeurtenissen maar dit even int kort voor nu.
    Doe je ding daar (je bent zo te horen ons landje goed aan het 'promoten' met al die Afghaanse vrienden al).. Euhm.. be carefull he.. Knuf en hou je haaks!!

  • 14 Oktober 2007 - 17:33

    Freia:

    Maar goed dat ik nog even de site heb bekeken, want als je iets toevoegt dan krijg ik daar geen bericht van en dan had ik jouw toevoegingen moeten missen... dat kan niet de bedoeling zijn!

    Mijn weekend is in ieder geval weer goed met al het contact per mail, internet en vooral telefoon!

    Hou je taai en pas goed op jezelf!

    Love & kisses!

  • 14 Oktober 2007 - 18:46

    Ed:

    Mooie foto's en verhaal weer zeg!Dat uniform staat je goed! Blij om te horen dat het goed met je gaat. Heb de wedstrijd moeten missen door een kort maar hevig virusje. Maar de mannen hebben het goed opgepak! We staan voorlopig 3e en dat is een stuk beter dan vorig jaar. Hier was het vandaag on-Nederlands weer (18 graden en strak blauw). Annelieke heeft 2 blokjes gefietst op haar 3-wieler. Ze reed me zowat van de stoep af en zei toen doodleuk "papa op de stoep lopen, niet op straat!". Je kunt trouwens recente foto's van onze kleine donderstenen vinden op www.flickr.com/photos/annelieke_en_coen
    Hey Mark hou je haaks en hou het hoofd koel en de voeten warm :-)

    groet Ed

  • 17 Oktober 2007 - 08:53

    Martijn:

    Hey Mark,

    Ik kijk nog steeds iedere dag trouw ff op de site of er nog een update staat. Iedere keer weer leuk om te lezen. Jullie leveren daar prima werk zo te lezen. Daar zijn we trots op. Dus ga vooral zo door.
    Aankomend weekend de ontknoping in de F1. Spannend is het, we houden je op de hoogte.
    Tot de volgende keer maar weer.

    Groetjes, ook van Ester.

  • 17 Oktober 2007 - 10:24

    Wouter:

    Heb je nu eindelijk je bepakking al ontvangen?? Wordt anders wel erg peniebel (schrijf je dat zo?). Hier gaat alles zn gangentje. Morgen hopenlijk met D2 de 4e overwinning op rij boeken bij Orion. Verder lekker rustig weekje qua volleybal, maandag weer naar het verre Dinxperlooooooooooo :-)
    Henny zal ook wel weer eens terug zijn uit Azie. Die kan geen rijst meer zien.

    Leuk dat er ook wat foto's bijstaan. Geeft toch iets meer een idee van hoe het daar is.
    Wacht nu al op een nieuwe update.

    Greetz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 20472

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: