Derde week - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Derde week - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Derde week

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

09 Oktober 2007 | Afghanistan, Kandahar

Op dit moment zijn we de derde week ingegaan.

Allereerst hoop ik dat alles goed gaat met mijn maatje JW, die als het goed is gisteren onder het mes gegaan is. Dat zal geen misselijke gebeurtenis geweest zijn en het herstel zal vast nog weken duren, hopelijk met zo weinig mogelijk pijn. Ook Chien bij deze veel succes met de ondersteuning en alle rompslomp die erbij komt kijken!

Het is al een paar dagen fiks koud geweest, vooral in de avonden en 's nachts. Tsja, onze aanvullende uitrusting is nog steeds niet aangekomen, dus ik heb gisteren maar een Woolly gekocht bij de Engelsen (een hele dikke bodywarmer) en dat is 's avonds dan heerlijk, kun je tenminste nog buiten zitten, want in de tent slapen vaak al mensen en verder is er weinig zinnigs te beleven. Vroeg in de avond is er wel eens een film of een bingo, maar gezien de vele werkzaamheden die nodig zijn, hebben we daar 's avonds nauwleijks tijd voor. Van de week wel met een paar man wezen sporten, lekker ontspannend.

Gisteren hebben we veel telwerk gedaan, dan is het bloedje heet op de plaat en met de zelf gekochte hoedjes is het wel uit te houden, maar we zagen eruit als zwijnen 's avonds van alle stof en vet.

We zien van een afstandje ook hele rare dingen, zoals een gemengde club van Land- en Luchtmachters die vooral niet wil samenwerken en allerlei irritaties die leiden tot hele vreemde dingen, zoals een bordje op de koffietafel dat het geen vergaderruimte is. Nou ja, het zal allemaal wel een bedoeling hebben, maar daar werken we vooral langsheen, maar er is weinig professionaliteit te bespeuren bij deze samengeraapte bende. Het zal wel rotatiegedrag zijn (zoals dat hier genoemd wordt), want deze mensen gaan over 5-6 weken definitief terug naar Nederland. Hopelijk kunnen we met de opvolgers beter zaken doen, want het woord 'nee' wordt al uitgesproken voortdat je iets vraagt en helaas ben je voor allerlei randzaken (legering, vergaderlocaties, voertuigen, enz) van deze club afhankelijk. Het kent in ieder geval een hoog 'UPC' gehalte, behalve de mannen van de motorpool (lees expeditie), die zijn erg klantvriendelijk en willen graag iets extra's voor je betekenen.

Het scherfvest is nog steeds om, weegt toch een slordige 12 kg zonder de rest van de 'dingetjes' mee te tellen, maar is er een beetje hoop dat deze regeling binnenkort weer vervalt en dat er enige mate van veiligheid weer terugkomt. Men is er in ieder geval hard mee bezig, zo horen we aan de geluiden 's nachts en lezen in de rapportages, maar daarover niet meer op deze site.

Voordat ik het vergeet was ik weer enorm blij verrast met het 5e pakje in 3 weken, ditmaal van Freia, met tot mijn grote vreugde een paar krantenknipsels van de formule1. Zo kan ik het toch nog een beetje volgen, heel erg leuk! Ook het kaartje van Loes en Ton wist ik erg te waarderen, leuk om weer op deze manier te kunnen bijkletsen, ik zal van de week nog even proberen te bellen.

Verder heb ik niet zoveel niet-zakelijk nieuws te melden, slapen en eten is prima en voor ons gevoel comfortabel (ondanks de 8 man in een tent is dat toch best te doen hoor). De sfeer in de groep is nu weer goed, afgelopen dagen redelijk, maar dat had alles te maken met het feit dat een van ons naar huis moest vanwege privé omstandigheden en dan zie dat dit behoorlijk impact heeft op iedereen. Hij werd goed gesteund, ook door het hogere niveau, er werd echt van alles in het werk gesteld om hem zo snel mogelijk in Nederland te krijgen en dat was in 48 uur gelukt. Ik kon hem een rolletje mentos meegeven vanuit één van de pakketjes en dat werd erg op prijs gesteld. Onderling zijn de verhoudingen verder mooi op elkaar afgestemd, iedereen komt echt heel ergens anders vandaan en er is nauwelijks iemand met dezelfde achtergrond, zowel dienstlich als privé. Wel grappig om te zien dat iedereen elkaar in zijn waarde laat of in ieder geval daar zijn best voor doet. Ook dat werkt motiverend, ondanks dat de commandant er de druk behoorlijk op heeft staan, wordt dat altijd wel weer door iemand van de groep ten positieve vertaald, waardoor we de schouders er weer onder zetten. Dat ligt denk ik ook zeker aan het feit dat ik één van de jongsten ben met 37, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Geen ernstige dingen, geen problemen, uitdaging genoeg, oftewel goed in mijn vel, ben alleen erg benieuwd naar hoe het met Jan Willem gaat, dus deze week draag ik aan hem op, al was het alleen al om hem te steunen in deze pittige dagen!

• 09 Oktober 2007 - 07:31

JP:

Hey Mark,

Was weer goed om ff te lezen wat je daar allemaal bezig houd. Zo te zien gaat het je goed af (ondanks de werkdruk) en ik hoop voor je dat je dat zo kunt houden. Tot je volgende bericht, JP

• 09 Oktober 2007 - 08:31

Herwin:

Hoi Mark,
    Ik volg je nog altijd! spannend hoor! Leuk dat je af en toe ook wat foto's kan laten zien ;-)

Groet,
    Herwin
    ps. nog 26dgn ;-)

• 09 Oktober 2007 - 21:02

Freia:

Fijn om je weer te zien, ook al is het dan maar een foto! Ik hoop dat ik binnenkort weer een keer thuis ben zodat je me kan bellen! Mis je!

• 10 Oktober 2007 - 05:35

Arnaud:

Ha die Mark,

Goed te lezen dat je ook op een goede work holiday bent. Hoe bevalt de samenwerking met de Australiërs of heb je daar niet veel mee van doen?

Hou je haaks en ik wacht je volgende bericht af. Arnaud

• 10 Oktober 2007 - 12:18

Simone:

Hai broer,
    Hoorde dat je niet zo best te pas bent, dus wat extra knuffels op afstand, bij deze...
    Hier gaat het goed, gisteren een extra dagje gewerkt voor mijn zieke collega; vanochtend de eerste afspraak gehad voor m'n praktijk (stoer klinkt dat!), overigens met goed resultaat, ze willen me graag inzetten ter ondersteuning van 'probleemkinderen', nu nog achter het financiële plaatje aan.
    Ach, en vrijdag met Freia naar Doe Maar, de musical. We denken aan je als we genieten van die gouwe ouwe hits.
    De kids zijn nu lekker met Lisa aan het fietsen, dus heb ik ff tijd om tegen je aan te kletsen. Hilde gaat jou nog berichten over het toernooi, dus daar vertel ik niets over.
    Hartstikke blij waren ze (en wij) met jouw kaartje, dankjewel!!! Ooh, dat is van Mark, ooh hij mist ons, ooh wanneer komt hij terug? Lieve schatjes zijn het.
    Volgende week zijn onze buurtjes 50 jaar getrouwd, dan hebben we een feestje-aan-huis. Gezellig dus!
    Nog bedankt voor de groetjes van Sandy en groetjes en sterkte terug. We zijn met z´n tweetjes zondagavond naar het casino geweest. Zaten we samen bij een kast (wat moet je hier doen? Weet ik het, gewoon drukken...), kwam er zomaar 260 euro uit, niet verkeerd. Hihihi.
    Verder heb ik eigenlijk niet zoveel nieuws paraat, mocht ik nog iets hebben, dan weet ik de mail te vinden.
    Hele dikke kus van je zus (en uiteraard van de family)

• 10 Oktober 2007 - 14:35

JW:

FF kort:
    Bedankt voor het kaartje, vandaag binnen gekomen net zoals ik.
    Dit alles is voor niemand aan te raden, tenzij je eruit wilt zien als een hamster. (misschien idee om bij AH op auditie te gaan) ;-
    Hou jij het nog een beetje vol daar...?

• 10 Oktober 2007 - 20:03

Edward:

Hi Mark,

Bedankt voor je kaartje. Ik zal het morgenavond aan de mannen laten zien. We hebben morgen wat recht te zetten. Maandag erg lekker scherp getraind dus ik hoop dat dit morgen tot uitdrukking komt. Ik ben inmiddels tot buitenaanvaller gepromoveerd door de vakantie van Henny. Blijft wennen maar ik doe mijn best. Volgens mij kom jij super afgetraind weer terug. De hele dag 12 kg meesjouwen lijkt me geen pretje zeker niet in die hitte. Kerel hou je haaks

gr Ed

• 11 Oktober 2007 - 21:10

JW:

Wilde je nog even bedanken voor het belletje van gisteren. Waren blij en verrast :-)
    Al wat beter geslapen...

cheers mate

• 12 Oktober 2007 - 07:38

Wouter:

Hallo! Thanx voor de kaart! Erg leuk.
    Gister met 4-0 gewonnen in een heerlijke wedstrijd. De "swung" zat er bijna de gehele wedstrijd in en dat is erg lekker.

Tot spreeks.

Greetz

• 12 Oktober 2007 - 10:47

Dolf Kok:

Lijkt me ontzettend lastig werken onder die extreme temperatuurverschillen en als je daarbij nog kleding aan moet die niet echt makkelijk draagt. Als je daarbij ook intern nog niet alle medewerking krijgt is er echt sprake van ontmoedigende omstandigheden.
    Uit je verslagen lees ik dat jij daar echter uitstekend mee kunt omgaan. 'Keep up the good work'.
    Gisteravond trouwens gewonnen met 4-0 ondanks dat ook Edward nog ontbrak. We hebben je dus alleen gemist in de kantine.