Verjaardag - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

03 Oktober 2007 | Afghanistan, Kandahar

Dankjewel allemaal, vooral de vele berichtjes zijn goed aangekomen en ik was er (en nu nog) erg blij mee! Uiteraard hierbij ook nog de hartelijke felicitaties aan Sannie met haar verjaardag de dag na de mijne, hopelijk is de kaart aangekomen (dat was wel mijn bedoeling).

*(edit 21.15 uur:) Post is aangekomen. Ook de cadeautjes van Freia (die ik niet voor 1 okt mocht openen) zijn heel erg leuk, ons trouwalbum in klein formaat om nog eens terug te blikken, het gewilde spel de Colonisten van Catan (voor 2 personen) en een heerlijke zak met borrelnootjes. (edit: ondertussen zijn ook de twee pakketjes aangekomen van wederom Freia, bedankt voor het hoeslaken en de lieve kaart!! en die van Ma en Pa, tsjonge die zat ook gevuld zeg, de kilootjes vliegen er wel weer aan, haha, overigens wordt alles eerlijk gedeeld hier, dus we zullen er wel snel doorheen zijn).

Enfin, de verjaardag, de hele dag mijn mond gehouden en pas 's avonds geroepen dat ik rond de klok van 9 iedereen wilde trakteren op donuts. Dat gaf reactie, haha, er is nu een lijst met verjaardagsdata, er werd spontaan veel ge-excuseerd en gefeliciteerd uiteraard en de collega's hadden de zithoek met papier versierd en een tekst (zie foto, die ik later nog moet bijvoegen). Iedereen was er en ik kreeg ook nog cadeautjes, waaronder een lekkere dikke sigaar. Het werd zeker een gezellige avond, de mannen hadden voor drinken gezorgd en met zo'n kleine 25 man hebben we de avond toch nog een beetje aangekleed.

Het is alweer twee dagen geleden en ondertussen is er uiteraard enorm veel gebeurd. We hebben qua werk toch weer aardig wat voor elkaar gekregen, details besparende. Ook hebben we al wat alarm gehad, no worry's, ze kunnen echt niet richten, maar daar zal ik ook niet al te veel over vertellen, behalve dan dat wij ons weinig zorgen hebben gemaakt, de drills zijn goed uitgevoerd, iedereen is weer op zijn qui-vive.

Alleen onze aanvullende uitrusting is er nog steeds niet, het zat niet bij de belading van het vliegtuig dat vandaag is aangekomen, dus bij menigeen een teleurstelling. Zelf kan ik me redelijk redden, ik had mijn ruimbagage die ik zelf had meegenomen zorgvuldig afgewogen en bepakt, dus dat zit wel goed. Ik vind het wel erg vervelend voor de mensen die bijvoorbeeld geen sportspullen, geen verschoning en dergelijke bij zich hadden (mede omdat je verplicht een aantal goederen moet meenemen in je ruimbagage, wat ik dus niet in alle gevallen had gedaan, gelukkig maar!!). Het Defensie-opvoersysteem schiet hierin behoorlijk tekort, maar gelukkig weten we dat al jaren. Op het laagste niveau maken mensen zich daar erg druk om en doen er veel moeite voor (dat weet ik vanuit mijn laatste functie in NLD), maar op topniveau wordt er tot op de laatste eurocent beknibbeld en dan krijg je dit soort frustraties bij velen, volgens mij komt dat de verwerving van nieuw personeel ook niet ten goede.

Het wordt alweer een stuk minder warm, da's best prettig, overdag haalt het zo'n 30 graden, koppie al aardig bruin en 's avonds koelt het erg snel af naar rond de 12-14 graden.

We konden vandaag en vorige week de Afghaanse collega's verblijden met een enorme partij geschonken matrassen, wel tweedehands, maar de meeste mannen lagen op de grond, dus die waren ons erg dankbaar. Dan blijkt toch weer dat je met kleine dingen daar heel veel vertrouwen mee wint en respect voor terugkrijgt. het is jammer dat ik hierover niet kan uitwijden, dat zal ik als ik thuis ben zeker wel verder doen om je een goed beeld te geven van de situatie hier. Zeker weten dat we nuttig bezig zijn, dat houdt de motivatie hoog, maar ook zeker weten dat er hier wat mannekes rondlopen die daar neit zo blij mee zijn, maar dat houdt je dan weer superscherp. Geen moment verslappen kost trouwens ook best veel energie, dus zo rond de woensdag/donderdag is de puf er een klein beetje uit en bel ik vaak even met thuis om wat bij te komen, dus dat ga ik nu ook doen. Eens even van mijn vrouw horen hoe het was met de eerste werkdagen op de nieuwe plek.

Hartelijke groeten iedereen vanuit een gelukkig nog zonnig Afghanistan (sorry Nederland.....grijnzzz).

  • 03 Oktober 2007 - 13:00

    Mieke:

    Alsnog van harte met je verjaardag!
    Leuk dat je het daar ook nog hebt gevierd.
    In Spanje was het trouwens ook 30 gr. alleen niet zo stoffig, en wij zaten er onder andere omstandigheden.
    Hou je goed en de hartelijke groeten uit Enschede

  • 03 Oktober 2007 - 18:28

    Freia:

    Heel fijn om je stem weer te horen, die heb ik twee dagen gemist! Nu weer helemaal happy. Love you!

  • 04 Oktober 2007 - 07:41

    Wouter:

    Leuk om te horen dat je toch nog een echte verjaardag hebt gevierd.
    Gisteravond helaas geen winst behaald in de pot met Alfun/Focus, 3-1 verlies.
    Menig had (waaronder ik) een complete off day, wilde van geen kanten.
    Volgende week nieuwe kansen.

    En ja, het is zover : De Hanzehal heeft een nieuwe frituurwand. hahahaha ;-)

    Greetz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 55
Totaal aantal bezoekers 20481

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: