Verrassingen en winst!! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Verrassingen en winst!! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Verrassingen en winst!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

09 November 2007 | Afghanistan, Kabul

Afgelopen week is iedereen weer redelijk bijgekomen, gisteren nog wel weer even schrik, want er was weer een Black Hole, de situatie dat er dus iets ernstigs was gebeurd, waarbij alle communicatie naar buiten wordt geblokkeerd. Het waren geen Nederlanders, maar wel gewonden van een voertuig dat op een IED (Improvised Explosive Devise) gereden was. De acties van ons hebben veel opgeleverd, het is nu een stuk rustiger geworden in het gebied, nog niet overal, maar wel op de plekken rondom Tarin Kowt. Ach, je weet nooit wat er kan gebeuren, maar dit is dan ook geen Italië.

Bij het vorige verhaal heb ik nog wat foto's toegevoegd, voor degene die het nog niet hadden gezien.

De afgelopen week kenmerkte zich ook door weer een lading verrassingen. Allereerst waren er zondag en maandag nog meer pakketjes op mijn bed, net nadat ik het stukje op internet had getikt. Er waren er wel drie van Freia met allemaal heerlijke dingen en nog meer Formule 1 nieuws en lieve kaarten, ik ben nu helemaal bij en mijn hoekje hangt helemaal vol met liefdeskaarten, zo leuk om 's avonds nog even te lezen als je naar bed gaat.

Er was een superverrassingspakket van Chien en JW met lekkere warme sokken, en spiderman kauwgum voor helden (hahahaha, we hebben er hartelijk om gelachen), maar ook cd-roms met Bert Visscher en Hans Liberg. De cd-rom van Visscher is ondertussen voor een grote populatie gedraaid in de Echo's (het ontspanningshuis) en velen waren je dankbaar JW (er zijn dus ook mensen die even erg blij waren met het feit dat je thuis zit en aan ons denkt, hoewel ik ook met je mee duim dat het maar zo kort als nodig is duurt).

Dan hebben we dinsdag om 16.00 uur op ons vaste vergadermoment de overheerlijke notenkoek van Ma rondgedeeld, zo slim en goed verpakt dat deze nog perfekt van smaak was en iedereen smulde tot de laatste kruimel, ik kreeg driemaal hoera voor de beste moeder!!

Een even grote verrassing was een pakketje uit Australië met daarin Chocolade met rum, dat is niet rondgedeeld, maar in een klein groepje opgegeten, want tsja alcohol is verboden, maar Arnaud was het gelukt dit pakketje erdoor te sluizen. Echt geweldig kerel, dat je dit voor elkaar hebt gekregen, ik wens je het allerbeste samen met Laura, maar dat wist je al.

Diverse kaartjes nog, waaronder eentje van Loes en Ton met een hele mooie foto van Zoë en een tekening, die hangt ook boven mijn bed naast de tekeningen van Hilde en Emma. Zo lief van Hilde dat ze me weer een berichtje stuurde, maar ik heb sowieso niets te klagen over de aandacht vanuit hetzelfde huis, Meino met de steun op de website en Simone met weer een lange mail om me helemaal up-to-date te houden, heerlijk om te lezen hoe met jullie gaat en vooral met doerak Emma.

Marieke, de pepernoten gaan sneller op dan je dacht, de Afghanen eten alles, het liefst zoetigheid, maar ook bitterkoekjes, pepernoten, spidermankauwgum en zelfs Fisherman's Friends. Wel een beetje gemeen van ons, maar we zeiden dat ze moesten kauwen en dan diep ademhalen. Staan daar drie van die mannetjes met biggelende tranen over de wangen, nou wij ook, maar dan van het lachen, tsjonge we kwamen niet meer bij. Ze hebben ons de hele dag niet meer aangekeken, waarschijnlijk omdat we al moesten lachen als we die mannen tegenkwamen.

Overigens wil ik niemand overslaan en ben ik zeker gesteund door alle reacties, weer eentje van mijn nichtje Kiki. Ik ben nog steeds zo vereerd om op het T-shirt samen met jou, Ingrid en Tim te hebben gestaan toen Lammert de marathon heeft uitgelopen, knap staaltje trouwens voor zo'n jong lijf, maar hij had me dan ook verzekerd dat hij genoeg trainingsuurtjes had gemaakt. Nou petje af hoor superoom!

Verrassend was ook het berichtje uit Zutphen van Wouter zijn familie, dat viel meteen op, hij is er zelf altijd bij met leuke of steunende berichtjes, maar heeft nu ook zijn naasten ter ondersteuning ingeschakeld, wordt zeer gewaardeerd.

Vandaag weer poetsbal gehouden, alles schoongemaakt, de werklocaties, de slaaplocaties en de tenten voor vergaderingen en uiteraard de wapens, maar dat doen we wel vaker in de verloren uurtjes, vooral in het donker om goed te oefenen. Er zit in elk wapen wel een onderdeeltje dat kan wegspringen, dus dat heeft ook iedereen al wel een keertje gehad. Een welgepast scheldwoord komt er dan vaak achteraan.

Het is hier nog steeds lekker warm overdag en best fris in de avonden, maar niet meer zo koud als een paar weken geleden. Wat een absolute aandachtstrekker is, is de sterrenhemel hier, een superheldere melkweg en veel, echt heel veel sterren, prachtige kleuren in de avond en de vroege ochtend. Wat is dit een mooi land en wat zou het nog mooi kunnen worden, hopelijk zet de rest van de wereld ook de schouders eronder (behalve de landen die er nu al aanwezig zijn) en kunnen we samen bouwen aan een toekomstig vakantieland zoals Kroatië en Bosnië nu weer zijn na 15 jaar. Het zal denk ik niet zo snel gaan, maar het is echt de moeite waard. De gewone Afghaan is erg vriendelijk en zeer gastvrij (qua houding vergelijkbaar met de Canadees voor degene die dat heeft meegemaakt, of misschien wat dichter bij huis: zoals Oma vroeger was, altijd iedereen welkom, nooit een vraag te veel en altijd wat lekkers op tafel). Het is hier ook cultuur om degene die aan de poort/deur staat toegang te bieden, onderdak en de beste voeding te verschaffen en te allen tijde te beschermen tegen alle gevaren van buitenaf. Heel jammer dat de 'vrienden' van de Taliban daar vet misbruik van maken, maar dat realiseert de bevolking Uruzgan zich steeds meer en meer. Men is per week meer op onze hand en verschaft de nodige info, erg voordelig, maar daar laat ik het even bij.

Tot slot nog even mijn vreugde uitspreken over wederom de 4-0 winst van de heren (zoals ik begreep van de website) en uiteraard de 3-2 superwinst van D2 tegen D3. Mega trots op jullie, want dit was vast erg spannend, ik had er graag bij geweest. Sorry voor Marianne, jou had ik het ook gegund, ook al was het alleen al omdat je zo trouw hier berichtjes schrijft samen met Joost, maar de puntjes zijn toch nog redelijk verdeeld, wel zo eerlijk.

Nog 1½ week, het gaat nu echt snel, de bevestiging van de 21e wegvliegen uit het missiegebied is binnen, ik weet nog niet wanneer ik precies in NLD aankom, eerlijk gezegd doe ik dat overigens het liefst in alle bescheidenheid, ook al was het alleen al vanwege alle gebeurtenissen wat denk ik nog wel even een plekje moet krijgen. Freia haalt me op en die weet precies wanneer ik binnenkom, daarna ga ik zeker een belronde doen om iedereen nog even te bedanken, want de support de afgelopen maanden was ongekend, verbazend, steunend, motiverend, erg fijn en dankbaar.

  • 09 November 2007 - 12:57

    JW:

    You're welcome
    :-)

  • 09 November 2007 - 13:26

    Meino:

    Fijn dat het nu zeker is dat je de 21e terugvliegt. Heb je nog fijn even de tijd om met Freia door te brengen. Je weet dat je het weekend erna van harte welkom bent om de verjaardag van de jongste telg van de familie Janszen te vieren. Drie jaar wordt ze dan alweer!
    Fijn om te horen dat de rust in jullie omgeving langzamerhand weer terugkeert. Nice job!!! We zien je gauw!
    Groet'n uut Boruclo!

  • 09 November 2007 - 13:56

    Wouter:

    hahahaha 4-0 gewonnen? Op de klote gekregen helaas....... :-S Wij speelden al niet super maar deze tegenstander was gewoon een maatje te groot.

    Ben echt trots op mn dames, 2-0 achter en op puur inzet en aantrekkelijk spel toch de 3-2 behaald. Heb de laatste 3 sets echt genoten van het spel.

    Nog 1 1/2 week en dan mag je voor het laatst het zand uit kloppen. En een hele mooie/leerzame/ogen opende ervaring rijker.

    Tot spreeks!

  • 09 November 2007 - 13:59

    Wouter:

    ohhhhhhhh ik snap hem al , de 4-0 winst was tegen die "amateurs" uit Warnsveld :-) We hebben afgelopen woensdag de Phantoms bezocht, wat dus een 4-0 nederlaag opleverde.

  • 09 November 2007 - 14:13

    Martijn:

    Ik dacht al, heb ik een wedstrijd gemist, maar Woutje is nog scherp. We hebben idd woensdag behoorlijk op onze donder gehad. Doet toch wel een beetje zeer, maar ze waren echt een paar maatjes te groot. Maar goed, we krijgen ze nog thuis he!!!??? ;-)
    Ik kijk er naar uit dat je weer terug komt Mark. En dan niet alleen om dat biertje, maar ook om de gezelligheid.
    Hou je nog ff haaks en we zien elkaar snel. Trek de warme sokken maar aan, want het is hier goed koud, brrr.

  • 09 November 2007 - 14:26

    Saskia:

    Nou bij komen moet je zeker van alles, de overschakeling zal best nog wel moeilijk zijn. Doe het maar rustig aan, we horen het allemaal wel. Je bent van harte uitgenodigd om samen met Freia een keer een wijntje te komen drinken, wanneer je er aan toe bent.

    Groetjes Peter & Saskia.

  • 09 November 2007 - 14:46

    JP:

    Hey Mark,

    ben weer op de hoogte.. fijn weer wat van je te lezen. We hebben ons gisteravond kostelijk vermaakt met de wedstrijd van de dames,ondanks dat dames 3 na 0-2 voorsprong en de uitstekende coaching van evelien met 3-2 verloren heeft, ben ik trots op ze. was een zeer spannende wedstrijd waarin bijde teams aan elkaar gewaagt waren.
    we kijken naar je uit over ander halve week. gr en sterkte JP

  • 09 November 2007 - 16:26

    Kiki:

    Heellllllllllllll veel succes daar nog de komende 1 1/2 week!! Hopelijk schrijf je nog wat, altijd geweldig om te lezen! Hou vol en dan heel RAP weer hier naartoe!! Hhihi. Knuf en groetjes van iedereen uit Hengelo!!

  • 09 November 2007 - 18:27

    Freia:

    Ik vind het heel erg leuk om al jouw verhalen te lezen, maar ik zal nog veel blijer zijn als je weer thuis bent!

  • 10 November 2007 - 09:58

    Marianne En Joost:

    Hoera!!! Bijna weer thuis!! :) Ja donderdag was spannend, helaas kakte wij halverwege de 2e set al in en kregen we het niet meer voor elkaar om ons op te peppen, de 5e set ging het weer de goede kant op, maar helaas te laat. Maar we moeten nog een keer......We weten nu ook onze zwakke punten en JP gelukkig nu ook!!! ;) Was in elk geval een leuke wedstrijd volgens het publiek, was ook erg leuk zoveel publiek.
    Fijn dat je weer snel thuiskomt, nog wel voorzichtig de laatste paar weken!!!
    Groetjes!!!

  • 10 November 2007 - 16:35

    Wiet En Ragnhild:

    'De laatste loodjes' zijn begonnen, nu gaat het vast snel.
    Moeilijker zal het zijn om het land en vooral de mensen die je hebt leren kennen achter te laten. Neem straks maar lekker de tijd om bij te komen.
    Je hebt overigens een mooie schrijfstijl, komt er nog eens een boek uit in de toekomst? We moesten erg lachen om het Fishermanfriends stukje! We zagen het zo voor ons.
    Hartelijke groet uit een nat en koud Zutphen.

  • 10 November 2007 - 20:27

    Pa:

    Hoi Mark, even bijkletsen over volleybal. We zijn vanmorgen naar een hal geweest om de verrichtingen van onze kleindochter Hilde te bewonderen op volleybal gebied. Ze is al net zo fanatiek als jij vroeger was.(en nog natuurlijk) Verder moet ik je helaas meedelen dat ik met mijn dames vanmiddag jou sportieve achterban van Site-Out D1 met 4-0 naar huis hebben moeten sturen, het is niet anders, sorry!!!
    Groetjes van uit een nat, koud en somber Neede.

  • 11 November 2007 - 11:42

    Marieke:

    Hey Neef,

    Mooi stukje weer, ben blij dat je toch nog alle post hebt ontvangen. Zou toch zonde zijn van al die lekkere dingen. Nog 10 dagen en je vliegt alweer terug.... ben je al aan het aftellen? Zal wel raar zijn om daar weg te gaan en erg wennen om terug te komen maar iedereen zal erg blij zijn als je er weer bent. Heel veel succes nog en tot snel! Ik kom zeker een keertje langs maar pas als je helemaal tot rust bent gekomen. Dus doe maar lekker rustig aan.
    En geniet van het moment op schiphol(?) als je Freia weer ziet :-)

    liefs Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 67
Totaal aantal bezoekers 20456

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: