Nog drie weken - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Nog drie weken - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Nog drie weken

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

31 Oktober 2007 | Afghanistan, Kabul

Het aftellen is begonnen. Niet omdat ik dat graag wilde, niet omdat ik er geen zin meer in heb, maar gewoon omdat er niet zo heel veel te doen is op dit moment. We zijn samengevoegd met de groep van 16 (allemaal logistiekelingen) die al sinds het begin op Tarin Kowt werkten en dat levert soms dubbele mensen op 1 functie op. Vrij irri als je het mij vraagt, maar omdat ik als eerste eruit ga (de rest roteert pas medio december) moet ik niet klagen, dus vertel ik er gewoon over. We zitten met 4 officieren op de functie van eigenlijk 1 officier en 1 onderofficier, dus er zijn drie man een beetje aan het zwemmen. Normaal gesproken pak je dan wat dingen zelf op, maar de base is hier zo klein en niemand wil dat je je bemoeit met zijn zaken dat er weinig op te pakken is. Resultaat is veel bijpraten met jaargenoten, waarvan ik er alleen al op Tarin Kowt drie heb gevonden. Heerlijk overigens om met die jongens de oude verhalen boven te halen en dat onder het genot van echte Nederlandse koffie die we drinken boven op de werk-chalets, waarbij we twee palletranden in elkaar geschoven gebruiken als zitmiddel in de brandende zon.

Mijn kop is bruiner dan na de vakantie in Kenia en Tanzania in 2006, dus dat zegt wel genoeg denk ik. Toch heb ik nog steeds goede zin. Ik zag vandaag en gisteren mijn voormalige commandant Willy (1997-1999 in Nunspeet bij de munitiecompagnie, tot nu toe mijn allerleukste baan en tijd), dus dat was ook top. Lekker bijkletsen, hij heeft en-passant tegen onze eigen bedrijfsleiding nog wat positieve dingen over mij laten vallen, dus dat ben ik hem weer verschuldigd. Hij was even op verkenning, omdat hij later dit jaar zijn tour start die maarliefst zes maanden duurt. Daar moet ik voorlopig echt niet aan denken, want dat is zo onmeundig lang. Dat vindt hij ook, zeker vanwege zijn twee kids, die aan het puberen zijn, dus niet echt het moment om je vrouw alleen achter te laten, maar soms is het niet anders in dit bedrijf, met name als je hogerop wilt.

Qua werk heb ik nog wel dagelijks contact met de Afghanen, dat is nog steeds enerverend, maar ik heb de leiding niet meer, dus je kunt dan geen lijntjes meer uitzetten zoals je denkt dat goed is en als iemand dan vrij bot omgaat met die mensen terwijl al een behoorlijke relatie hebt opgebouwd doet dat mijns inziens afbreuk aan onze taak. Het is even niet anders en ik probeer er toch maar het beste van te maken.

Positief is het contact dat ik vandaag weer gelegd heb met de Amerikanen, allemaal leeftijdsgenoten kapiteins en majoors, dus vrij snel over van alles 1½ uur zitten bomen. Ook functioneel uiteraard (mocht de baas meelezen, hahaha), want zij ondersteunen ons goed, met name vwb lucht-transportcapaciteit. Daarnaast wilde een van die jongens graag zijn mail checken, dus heb ik hem meegenomen naar deze locatie (waarb ik nu zit te tikken, zo'n 25 computers, netjes afgeschermd met houten kotjes) en hem even laten inloggen op mijn account Dat kost toch maar 6 cent per minuut (ja, we krijgen niet alles gratis van Defensie, wel het bellen en kost en inwoning). Hij was er enorm blij mee en dus heb ik weer een 'I-Owe-You' (tegenprestatie) openstaan. Mooi makkelijk als we iets aan goederen op een bepaalde plek willen hebben. Ook is er al goed contact met de Australiërs, maar nog niet echt iemand gevonden om gezellig een koffietje mee te drinken en daarna iets af te spreken om naar Australië te komen, want dat is uiteraard een klein beetje de achterliggende bedoeling.

Terug naar thuis in Nederland. Eindelijk is het gelukt een mail te ontvangen van Lammert, daar was ik zeker blij mee, bedankt voor de update en de ondersteunende woorden, doet me goed. Hopelijk verbeterd de situatie van Ingrid snel en kan ze toch al vrij vlot weer gewoon lopen, in ieder geval veel sterkte gewenst.

Ook superlief van Marieke om even aan me te denken, erg tof! Veel sterkte thuis en een superschouderklop voor mijn dienstmaat Schofvollix (even taal voor intimi). Met de hartelijke groet van Pollix by the way!

Net zo leuk vond ik het te lezen dat Joop en Irene meelezen en zeker bedankt voor je berichtje en alle wensen. Trouw als altijd waren mijn eigen vrouw en ouders uiteraard en JW (kop op maat!), maar ook Wout die weer even de tijd nam om wat te tikken.

Hierbij nogmaals superveel geluk gewenst aan het team de Zandstralers die de Amsterdam-Dakar rally gaan rijden vanaf aanstaande zaterdag, voor de geïnteresseerden in deze nobele en barre sponsortocht, hierbij toch even de aandacht voor Herwin en Erik. Heel veel succes, ik hoop dat jullie net zoveel aandacht krijgen als ik hier in Afghanistan, dan zit het wel snor.

Tsja, voor de rest is het goed toeven op Tarin Kowt, af en toe dikke knallen van de panzerhouwitser, maar dat hoort erbij hier, zoals je in de kranten hebt gelezen afgelopen week is er veel gaande en daar hoef ik weinig meer aan toe te voegen. Het eten is nog beter dan op Kandahar, vandaag BAMI met saté en heerlijke gehaktballen in soja, ananas en ijs na. Gisteren rode kool met heerlijke NLD gehaktballen in jus en vla en ijs na en eergisteren boerenkool (OOOHHHH wat was dat lekker) met worst en spekjes. Dat was zo goed klaargemaakt, echt knap voor 1200 man. De telefoonverbinding is hier ook niet echt best, maar werkt wel. Internet is prima, de was duurt een dag langer en komt niet opgevouwen terug zoals in Kandahar, maar dat boeit nou niet echt. De zonsondergang is hier nog veel mooier tussen de bergen, alleen de ontspanningsmogelijkheden zijn at beperkter omdat heel veel mannen in hun slaapruimte op eigen computers op internet zitten. Toch is de ECHO's best gezellig met NLD journaal doorlopend, dus we komen onze tijd hier wel door.

Iedereen de groeten en tot de volgende.

  • 31 Oktober 2007 - 14:51

    Freia:

    Fijn om weer op de hoogte te zijn en ook goed om je stem weer te horen! Ik hoop dat alle pakketjes binnenkort aankomen!
    Liefs!

  • 31 Oktober 2007 - 16:13

    JW:

    Nu het zo snel gaat, hoop wel dat het pakketje nog op tijd aankomt... :-)

    Qua eten zit je bijna op dezelfde golflengte dan hier, zal alleen wel niet gepureerd zijn. ;-)
    Jammer dat je aan de ene kant niet heel veel meer te doen hebt, maar aan de andere kant lees ik dat je genoeg vertier hebt. En dat is zo ver van huis ook wel wat waard.

    Tot mails, J & JW

  • 31 Oktober 2007 - 17:07

    Saskia:

    Tja de tijd vliegt, vondt het erg leuk en interessant om je verhalen te lezen.
    Nog even dus dan kan je weer squashen. Snif,snif moet ik mijn plaats af staan.....geintje.....

    Maak er nog een leuke laatste drie weken van.
    Groetjes ook van Peter.

  • 01 November 2007 - 07:38

    Martijn:

    Nog maar drie weken joh. Jeetje wat gaat de tijd snel. Voor dat je het weet sta je weer een balletje mee te slaan. Gezellig.
    Onze Herbert heeft zich ook weer aangesloten bij de training afgelopen maandag. Na een paar ballen uit en in het net te hebben geramd, had ie de smaak al weer aardig te pakken. Ok Henny is weer terug van vakantie.
    Vanavond de derby tegen WSV. We zijn zowaar met 8 man vanavond. Wat een luxe (laatste 2 wedstrijden steeds met 5 man, waardoor we moesten lenen van h2 en h3).
    Dus we gaan vanavond gewoon met 4-0 winnen haha. We houden je op de hoogte.
    Nog steeds super om te lezen hoe het met je gaat en wat je ervaringen zoal zijn.
    Nou, tot morgen, zet ik de resultaten op de site.
    greetz

  • 01 November 2007 - 09:19

    Mark:

    Oef, ben benieuwd Martijn, bij 4-0 winst rondje van mij!!

    Staat Peter al warm te draaien voor de 24e nov?

    Gepureerde boerenkool, dat zal toch niet veel verschillen, maar ik kan wel kijken of ik wat kan opsturen naar S'dam!

    And LOVE for the love of my life!

  • 01 November 2007 - 09:34

    Marianne En Joost:

    Oh nog maar even, ze missen ze je wel bij de Heren hoor, na elke wedstrijd hoor ik weer, jammer dat Mark er nog niet is.... nou das toch een goed teken. Of niet misschien??? Nou ja, fijn om te lezen dat je je toch nog wel vermaakt, ook wel lekker zo. Volgende week hebben dames 2 en 3 de wedstrijd tegen elkaar, hoop dat het een beetje een leuke wedstrijd wordt, een paar mensen maken er wel een hele strijd van.
    Nou tot snel!!!
    Groetjes Marianne (en Joost)

  • 01 November 2007 - 10:29

    Wouter:

    We gaan voor de 4-0 (ben altijd erg voor een rondje bier, of icetea hahaha)
    Ik denk dat Herbert zijn bed afgelopen dinsdag niet meer uit kon komen, misschien ene beetje te fanatiek gestart. :-)

    Zo'n panzerdinges, is dat wat voor oud en nieuw? Ben nog op zoek naar wat stevigs namelijk ;-)

    Nog 3 weekjes zon en dan weer terug naar het o zo fijne hollandse klimaat.

    Goed om te horen dat het eten goed is, is nu eenmaal belangrijk toch.

    Greetz, en tot je volgende verhaal.

  • 02 November 2007 - 07:37

    Martijn:

    He Mark, schenk dat biertje maar vast in jong. 4-0 in de pocket!!! Was geen super goede wedstrijd van onze kant uit, maar uiteindelijk toch wel simpel gewonnen. We begonnen een beetje mee te kloten met WSV. Heren 3 en heren 2 hebben ook allebij gewonnen met 3-1. Super pot voor de boyz van h3. Toch winnen met 3-1 zonder Herwin en JP en Dinant die maar 1 setje mee kon doen.
    Volgende week woensdag spelen we uit tegen The Phantoms die koploper zijn.
    Hou je nog ff taai daar in Verweggistan en dan zien we je snel onder het genot van dat biertje.

    greetz uit een nat en druilerig Zutphen.

  • 02 November 2007 - 17:51

    Ed:

    Hey Mark,

    Klein berichtje: we hebben gisteren WSV met 4-0 verslagen. Het team is geen schijn meer van het team van vorig jaar. We staan nu tijdelijk even 1e! We genieten er van zolang het duurt.

    gr Ed

  • 03 November 2007 - 10:02

    Hilde:

    Hallo Mark, hoe is het met jou? Ik logeer bij opa en oma. daar is het leuk. Gisteren heb ik cakejes gebakken. Alvast hartelijk gefeliciteerd met Freia's verjaardag. Ik ga morgen bij Fleur logeren. Volgende week zaterdag gaan we een toernooitje spelen in Laren of Ruurlo. Ik weet het niet goed meer. Dikke kus van mij, Hilde.

  • 03 November 2007 - 10:47

    Wouter:

    DEN HAAG - In de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan is zaterdag opnieuw een Nederlandse ISAF-militair om het leven gekomen.

    Was weer even schrikken..... Maar gelukkig jij niet. :-)

  • 03 November 2007 - 12:35

    Freia:

    Hoi lief! Ook net gehoord van je collega's, sterkte met alles!

  • 03 November 2007 - 19:08

    Annette En Cees:

    Hé die Mark. Ja ja wij ook even op je weblog aan het lezen. Dat op de oudjaarsavond van je vrouw!!! Morgen neem je er vast 1 of 2 als dat mag (koffie kan ook)en je bent dus aan het aftellen. We zaten net even met JW op skype met onze nieuwe webcam vandaar dat jij even ter sprake kwam.
    Toi toi en groetjes uit herfstig Zwolle.

  • 04 November 2007 - 06:30

    Marianne En Joost:

    He mark, weer een naar bericht gisteren, veel sterkte daar met zn allen!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 50
Totaal aantal bezoekers 20493

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: