Relaxen - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Relaxen - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Relaxen

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

26 Oktober 2007 | Afghanistan, Kandahar

Eindelijk eindelijk, we hebben de afgelopen twee dagen heerlijk rust gehad. Uiteraard wel wat werk, zoals schoonmaken van voertuigen en inleveren, de tenten helemaal uitgeschrobd, alle werklocaties opgeruimd en afgestoten en gewoon heerlijk rustig aan gedaan. In optima forma gaan we het weekend in waarin we op 2 na met zijn allen naar Tarin Kowt verhuizen en daar verder gaan met de begeleiding en de training van onze ANA-BANANA's, oftewel de Afghanen zoals wij ze soms noemen. ANA staat voor Afghan National Army, voor het geval ik dat nog niet genoemd had en de operatie waarover ik in de voorgaande berichtgeving gesproken heb was een enorme konvooi verplaatsing van vele Afghaanse voertuigen, uiteraard goed beveiligd door de gezamelijke troepenmacht, waardoor ze niet van de weg afgeschoten zijn. We zijn nog steeds erg tevreden met de resultaten, helaas wel met een zwarte rand waarover ik in mijn vorige bericht sprak.

Nu alles voorbij is kan het geen kwaad te vertellen wat er allemaal gespeeld heeft, maar uiteraard beperk ik me tot hoofdlijnen en zal het niet hebben over aantallen voertuigen en samenstellingen enzovoorts.

Vanmiddag hebben we een kaartje gelegd in de zon gezeten en allemaal genoten en ontspannen in een erg gezellige sfeer. Iedereen is in prima stemming en we hebben er zin in om naar de nieuwe locatie te gaan waar we wel in een container gelegerd gaan worden ivm de veiligheid. In principe zitten we daar dus veiliger, vanwege de pantsercontainers, waarover vorig jaar zoveel te doen is geweest in het nieuws (vanwege de hoge kosten met name). Ook de afgelopen week was er weer gewauwel over geld in het parlement, tsja, dan moet je maar niet zo vooraan staan met de grote klep en ons wegsturen. Nu we er zitten willen we graag ons beste beentje voor zetten en laten zien dat NLD ondanks de omvang ook op wereldniveau best wel wat klaarspeelt. Zo hebben de Coalition partners diep respect voor het feit dat onze operatie nu wel geslaagd is, terwijl zij die al tot 4 keer toe hadden uitgesteld en ook onze houding naar de Afghanen is in menig opzicht een voorbeeld. De Canadezen, van wie wij het overnamen waren gedesillusioneerd en hadden niet de indruk deze groep militairen te kunnen opleiden. Ook wij zijn er nog niet, maar onze Mariniers hebben er maar wel mooi goede soldaten van gemaakt met erg veel vaardigheden die ze steeds beter onder de knie krijgen. De Afghanen zijn daarnaast erg gemotiveerd en kun je het beste aanspreken op hun eergevoel en ondertussen krijgen ze ook wat discipline zaken mee van ons, zodat het geen chaos blijft. Ze schijten nu niet meer tussen de voertuigen en gooien niet meer het eten wat ze niet meer nodig hebben zo maar midden op de appèlplaats, want dat was ons echt een doorn in het oog.

Je merkt dat hier op Kandahar de grote wisseltruc is begonnen, met name de Luchtmacht is aan het roteren en er komen elke dag nieuwe gezichten bij, er gaan ook elke dag vertrouwde gezichten weg. De club die ons wel goed geholpen heeft hebben we gisteren en vandaag in veelvoud getracteerd op donuts van Tim Hortons en dat viel in goede aarde. Er zijn namelijk zeker een grote groep mannen en vrouwen geweest die ons wel geholpen hebben en daarvoor ook de dank verdienen. Sommigen hebben zelfs vrijwillig samen met ons de hele maandagnacht bij het opstarten van het konvooi gestaan en geholpen met uitdelen van voedsel en water en scherfvesten en helmen, maar ook met onderhoudssteun, mocht er toch wat mankeren aan één van de voertuigen. Hulde voor die mensen.

Op Tarin Kowt zullen we die band opnieuw moeten opbouwen, dat zal wel weer wat pijntjes veroorzaken, want niet iedereen snapt dat je bezig bent met opleiden van een club Afghanen die uiteindelijk ons helpen de provincie Uruzgan veiliger te maken en tevens de Nederlandse Task Force te ondersteunen, zodat onze Nederlandse militairen niet meer zo vaak de poort uit hoeven te gaan. Dat wordt vanzelf wel duidelijk.

Wel zullen we het met minder luxe moeten doen, want daar is geen Tim Hortons, geen pizzeria en geen Burger King (zie foto), hoewel ik van de laatste twee nooit gebruik gemaakt heb. Er zijn ook geen demonstraties van honden zoals hier op het square werd gedaan en geen avonden salsa-dansen, hoewel ik ook de laatste nooit bezocht heb. Als je hier wel 6 maanden zit zijn dat fijne afleidingsmomenten en zou ik er zeker een keer naar toe gegaan zijn om eens te kijken of zelfs mee te doen (niet schrikken nu Freia en Daniëlle, dat geldt niet voor Nederland!).

Waar ik zeker naar uitgekeken heb is de aankomst van de beertjes die ik aan Hilde en Emma had gestuurd met daarop 'Love from Kandahar'. Vanavond heb ik even een belletje gedaan richting Borculo en iedereen was er nog vol van. Ook fijn te horen dat ze een prima vakantie hadden gehad, zeker met Benny en Sietzke erbij, bij deze nogmaals de hartelijke groeten.

De volgende keer zal ik het verhaal doen vanaf Tarin Kowt, ik zal zeker vertellen hoe het er daar een beetje aan toe gaat en hoe het eruit ziet. Ondertussen heb ik vanmiddag alle foto's vervangen, dus kijk er gerust nog eens doorheen, misschien wel leuk voor een nieuwe indruk. Het gaat wel enorm traag hier met het betaald (!!!) internet, dus eigenlijk net UPC, je betaalt voor een super slechte service, maar na 1,5 uur stunten is het me gelukt de 10 foto's eraf te halen en er een aantal weer op te zetten. Nog geen foto van mijn nieuwe coup (overigens is er weinig coup over hoor, want het waren Russische kapsters en die waren een partij chagrijnig, dat wil je niet weten, dus ultra kort).

Voor degene die herfstvakantie genieten een fijne laatste paar dagen gewenst, geniet van de optocht Hilde en Emma, het was heerlijk jullie weer even gesproken te hebben. Dat laatste geldt overigens ook zeker voor de beide ouders die ik gisteren aan de lijn had (Pa bedankt voor je goede zorgen, maar ik zit echt wel in een gepantserde container straks op TK), nu vanavond Freia nog maar eens proberen, maar dat zal vast wel lukken. Jammer genoeg is ook die verbinding slecht, dus erg rot te verstaan en moeilijk een leuk gesprek te voeren. Helaas dat het parlement daar geen geld voor over heeft, of Defensie het aan andere zaken besteed, zoals het nutteloos heen en weer sturen van post tussen de locaties in Afghanistan, zonder dat iemand er naar kijkt of het automatisch versturen van reservedelen voor voertuigen die niemand nodig heeft. Maar dat laatste kan ik mogelijk nog wat aan doen als ik weer terug ben, daar heb ik al wel een idee over, nou nog zien dat dit idee op de goede plek landt en wie weet...

JW en Ingrid sterkte met het herstel, ik denk zeker aan jullie, hopelijk verlicht dat de pijn een beetje. Alle anderen gewoon de hartelijke groeten, waarbij een speciale groet aan Wim, net weer terug uit ons favoriete land Canada. Ohw, wat heb ik er zin in om daar weer heen te gaan en wat collega's die ons hier hebben uitgenodigd te gaan ontmoeten. Ontario, Calgary en zelfs eentje in New Foundland, maar die laatste zijn we net van terug. Ik ga weer lekker dromen vannacht van al die mooie dingen die we daar zagen, walvissen, ijsbergen, elanden, getijdeverschil, een beer en nog veel meer, maar nu eerst mijn eigen vrouw eens uitgebreid bellen.

Type to you later....

  • 26 Oktober 2007 - 17:10

    Marieke:

    Hey Neef,

    Heerlijk he 2 dagen rustig aan doen, jullie hebben dat ook wel verdiend. Heb zelf ook weekje vakantie gehad, helaas weer voorbij (oh ik mag niet zeuren als ik jouw verhalen zo lees).
    Gisteren dagje sauna in Weesp, kun jij straks ook weer lekker van genieten.
    In je vorige mail schreef je iets over de post die niet meer werd doorgestuurd... betekent dat nu dat je dus onze pakketjes en kaartjes niet meer krijgt? Dat zou erg jammer zijn.
    Hoop voor je dat ze alsnog aankomen.
    Prachtige foto's weer, aan die strak blauwe lucht te zien ook mooi weer.
    Hier neemt het helaas iets af, nog wel droog maar niet meer zo'n mooie strak blauwe lucht.
    Succes maar weer met alles en tot snel.
    Ben wel benieuwd naar je nieuwe coup ;-)
    Ga nu met een paar vriendinnen even lekker de kroeg in en het einde van de vakantie vieren!

    liefs en groetjes Marieke

  • 26 Oktober 2007 - 17:28

    JW:

    Nogmaals thanx voor het belletje en de groeten terug van Chien...

  • 26 Oktober 2007 - 17:30

    Freia:

    Net lekker lang met je gesproken, dus mijn weekend kan niet meer stuk! Goede reis naar TK en doe voorzichtig! Heel veel liefs!

  • 26 Oktober 2007 - 17:31

    Marianne En Joost:

    He mark, nou heerlijk 2 dagen vrij, heb ik ook net gehad, maar goed, jij hebt het wel meer verdiend denk ik. Ik zat me gisteren inderdaad wel af te vragen of het voor die Afghanen nou niet telkens weer vervelend is dat er steeds weer nieuwe mensen komen na zoveel maanden, voor een echte vertrouwensband is een half jaar of een jaar toch veel beter. (niet dat ik jou zolang weg wil hebben!, straks krijg ik Freia op mn dak haha. ) Maar goed, het lijkt me toch raar voor die mensen daar, om telkens maar weer iemand anders te moeten vertrouwen en die moet zelf ook alles nog leren en weten daar. Maar gelukkig loopt het daar dan nog wel goed. Nou succes met de overtocht naar de Tarin Kowt.
    Groetjes Marianne (en Joost)

  • 26 Oktober 2007 - 20:20

    Simone:

    Hai Broer,
    Zo op de valreep van de avond nog een kleine krabbel van je zus.
    De optocht was een feest. Emma viel halverwege om van vermoeidheid, maar dat hadden we al verwacht, dus ging Meino er tussenuit om Em naar bed te brengen. Hilde kon met een vriendinnetje meelopen en dat was extra gezellig. Ze gaf in de vakantie aan dat ze haar vriendinnen miste, dus dat wordt nog wat in de twee weken Egypte!
    Morgen nog maar eens proberen een wedstrijd te winnen, tot nu toe verloren met 3-2 of erger...
    We zullen het wel zien.
    Echt heerlijk om je stem (vaag) te horen! Dat doet goed.
    Ga nu lekker dromen. Las net in de Lancering (volley-clubblad) dat Hil op internet staat, dus dat wordt de afsluiting van mijn dag.
    Vanochtend waren we nog in Cochem, gek idee.
    Liefs,
    Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freia & Mark

Diverse reizen van Freia en Mark, of soms voor het werk alleen Mark.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 63
Totaal aantal bezoekers 20451

Voorgaande reizen:

09 Februari 2020 - 16 Februari 2020

Noorderlicht?

26 September 2019 - 10 Oktober 2019

Portugal

11 Oktober 2018 - 25 Oktober 2018

Marokko

10 September 2016 - 08 Oktober 2016

Japan 2016

26 September 2014 - 16 Oktober 2014

Oeganda

26 Maart 2013 - 12 Oktober 2013

Afghanistan part 2 (Mazar-e Shariff)

07 Oktober 2012 - 07 November 2012

Patagonië en Vuurland

07 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Noordelijk India

07 September 2010 - 05 Oktober 2010

Maleisisch Borneo

12 September 2009 - 10 Oktober 2009

Zuidelijk Afrika

12 September 2008 - 27 September 2008

Gambia & Senegal

18 September 2007 - 22 November 2007

Afghanistan Uruzgan

01 Juli 2006 - 28 Juli 2006

Oostelijk Afrika

Landen bezocht: