Vervolgje - Reisverslag uit New Delhi, India van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Vervolgje - Reisverslag uit New Delhi, India van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Vervolgje

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

21 Oktober 2011 | India, New Delhi

Dag 3 (zo 9 okt) New Delhi:
Wederom vroeg op, dit keer als voorbereiding op een fietstochtje door de stad. Erg enerverend, want welke mafkees gaat er nu fietsen in een stad met zoveel miljoenen inwoners en al het getoeter en de hektiek om je heen. Verkeersregels zijn er in India om te overtreden en daadwerkelijk niemand houdt zich aan welke regel dan ook. Men rijdt als spookrijder slalommend door het tegemoetkomende verkeer in en men drukt net zo lang op de toeter totdat de andere aan de kant gaat, meestal gaat dit dan nog goed ook.
We kregen een oranje fiets met KLM logo en reclame, dus daaruit bleek wel dat het project door een Nederlander is opgezet. We werden begeleid door een Australier, die goed de weg kende, bleek tijdens de rit. Hij fietste door de kleinste steegjes en we zagen allerlei geheimen uit de binnenstad van New Delhi. Kleine huistempeltjes die volstonden met kaarsjes en met beeldjes van Hindoegoden. Ook waren de straten niet altijd begaanbaar, soms zelfs niet eens lopend, laat staan per fiets, maar we worstelden ons er wel doorheen. We kregen uitleg bij de oude stadsmuur, kwamen pardoes in een afgezet gebied voor een wiellerronde terecht en genoten van alle vreemde gezichten over die gekke blanken op een oranje fiets. Bij de wiellerronde hadden we mazzel, want door de afzettingen konden we lekker rustig midden in de stad rondpeddelen, waarbij we ook nog een lokaal bakkie thee geserveerd kregen. Erg gezellig en erg de moeite waard om de mega-stad eens van een andere kant te bekijken, waarbij we nog een spoorlijn passeerden, overigens te voet, fiets in de hand en tussen de keien, bielzen, sporen en vooral rotzooi door. De lunch was ingecalculeerd en we namen wat lokale lekkernijen bij een soort patisserie. Ze hadden er ook lekkere koekjes, we kochten er wat van om later op te smikkelen (of de laatste pas in Bandavhgarh weg te gooien). Na het terug brengen van de fietsen wilde Rishi ons nog laten lunchen in het hotel, maar dat wezen we beleefd van de hand. We gingen later die middag nogmaals de stad in met de bus om de grootste bijzonderheden te bezien. Met name de Qutb Minar, een enorme minaret van meer dan 70 meter hoog was erg de moeite waard. Hij was prachtig gedecoreerd en opgebouwd uit veel segmenten. Vervolgens reden we naar een moskee met de vorm van een lotusbloem, een enorm gebedshuis, maar de rij was net zo enorm om op de betreffende zondag een bezoekje te brengen met de hele Indiase familie, dus daarvoor hebben we gauw bedankt en in overleg met Rishi gingen we weer per bus verder. Langs paleizen en koloniale Engelse woningen, via nagenoeg alle ambassades en dieper de stad in. Wat ons ook opvalt is dat iedereen (dat zijn er nogal wat zoals de lezer ondertussen wel door heeft) alle afval van zich afflikkert, overal en nergens. Het is ronduit een typhuszooi, misschien grof uitgedrukt, maar nog te zachtaardig voor de werkelijkheid die je om je heen ziet. Milieunormen en menselijke waarden bestaan hier in ieder geval niet op de manier zaosl wij ze kennen. Mannen en vrouwen spuwen om zich heen en van zich af, halen hun neus luidruchtig op als je ernaast staat en als je een centimeter afwijkt van je looppad, dan toetert meteen iemand met auto, brommer of Tuktuk vlak achter je. Helemaal gestoort zou je worden als je hier als westerling moet leren leven. De Australische fietsgids was er ondertussen een paar maanden en wilde dolgraag terug, maar had geen cent te makken, dus moest eerst zijn geld verdienen met dit baantje.
Tot slot gingen we die avond naar het grootste hoogtepunt van New Delhi, de enorme Sikh tempel met de maan erboven, vliegende honden boven het gebedswater naast de tempel en met vooral veel mannen in kleurige hoofdkledij as Sikh. Een waar schouwspel, wat zich vreemd voordoet in zoveel chaos en wanorde. We genoten ervan op blote voeten.

De rest volgt wel als we terug zijn. Het programma is iets aangepast en we reizen nu de laatste dagen niet met een avond/nachttrein, maar met een bus naar Varanassi. Eeen extra overnachting en een extra safari rit, want die tijgers hebben zich nog niet laten zien, helaas!
Groetjes en sterkte aan de NLD zijde
F&M