Walvissen zeeleeuwen en zeeolifanten - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Walvissen zeeleeuwen en zeeolifanten - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Walvissen zeeleeuwen en zeeolifanten

Door: F&M

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

12 Oktober 2012 | Argentinië, Puerto Madryn

Wat een prachtige dag vandaag (en dan bedoelen we ook de 28º zonneschijn), we zijn net terug van een rondrit en een boottocht, waarbij we op zoek gingen naar de Zuidelijke Atlantische Walvis en hebben er 4 gezien, 2 moeders met babies, heel dichtbij de boot (ong 15 meter) en daarbovenop schitterende foto´s (alleen het uploaden lukt me niet, zorry Simone).
Daarna zijn we het hele Peninsula Valdez rondgereden over de gravelwegen (met 60km/u) en hebben op diverse plekken pinguins, zeeleeuwen en zeeolifanten kunnen zien en uiteraard weer vele guanaco´s en ook gordeldieren, heel erg bijzondere diertjes!
Wel moesten we met grote regelmaat uitwijken voor de Argentijn die alles in zijn land gebruikt als Spa Francorchamps Formule 1 race circuit, wat rijden die lui als idioten zeg, zelfs een Afrikaan is nog een watje vergeleken bij deze mennekes. We zijn verstandig en gaan ze uit de weg. Hele geruststelling is dat wij in natuurparken rijden en dat daar niet gejaagd mag worden, wat je namelijk niet zeker weet langs de gewone openbare weg.....wat of wie dan ook doelwit is. Tja, niet erg geruststellend voor de lezer besef ik me, maar wel een ervaring rijker en we doen zelf zo voorzichtig mogelijk!
Op dit moment zitten we in hotel Tolosa (Puerto Madryn), we drinken er nog even op en gaan zo uit eten, want dat doen we meestal tussen 20.30 en 22.30u lokale tijd (de Argentijn eet gemiddeld niet voor negen uur ´s avonds.
De bevolking is gemiddeld erg aardig en vriendelijk naar ons, het internationale exportproduct Maxima valt zeer goed in de smaak, er wist zelfs iemand te vertellen dat Willem Alexander een huisje heeft in Bariloche....waar wij nog naar toe gaan dus. Hopelijk hebben ze goede koffie en rooibos thee...haha.
Nee, erg aardige lui die localo´s....ze spreken alleen spargentijns (oftewel niet het Spaans wat wij hadden bestudeerd).....geen touw aan vast te knopen. Handen en voetentaal dus bij elk hotel en elk restaurant, want Engels spreken is niet de hobby hier, af en toe best lastig. Zo ook met de lokale reisagent die het allemaal maar half heeft voorbereid, zo hadden we geen transfers vanaf de vliegvelden, terwijl we dat wel hadden afgesproken en krijgen we pas in het hotel van aankomst de vouchers voor de volgende dag...niet handig in de voorbereiding. ASKJA heeft wel aardig wat steekjes laten vallen, maar buigzaam en goed geluimd als we zijn is alles oplosbaar, zelfs de reisagente in een bakkie zoutzuur....hehe.

Morgen vliegen we vroeg naar Ushaia, sfeer goed, lekker uitgeslapen en hele goede zin in de rest van ons programma. Hopelijk gaat de vlucht nu wat gesmeerder, want die van Buenos Aires jaagde ons de schrik in de benen toen de piloot tijdens het aanloopje voor opstijgen ineens vol op de rem trapte en iedereen in de gordels hing, kan me toch niet voorstellen dat hij remt voor elke haas.....maar Ilse was goed van de leg, want zij en Robert hebben in Uganda anderhalf jaar geleden een ongeluk met wat ganzen meegemaakt en daarvoor zelfs therapie moeten volgen, dus we waren wat bezorgd met z´n allen. Alles uiteindelijk goed gekomen na een extra rondje taxieën en alsnog opstijgen. De piloot zei later dat er niets van belang was. Hmmmm, dat voelde anders, maar ook dat hoort bij avonturieren.

Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe, erg leuk om te kunnen lezen. Of we ook in Ushuaia internet op kunnen...geen idee, maar ondertussen lezen onze buren en Diederik ook mee na het versturen van het wachtwoord.

Specifiek Ma&Pa:
Fijn dat jullie het leuk hadden in Drente, hopelijk nog een beetje aardig weer. Je weet dat je je over ons geen zorgen hoeft te maken.

• 12 Oktober 2012 - 17:51

Meino:

Hey allen,
    Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Reactie van de collega's waren leuk (vooral dat van die wekker) en ze vonden het leuk om via kopieë van jullie berichten op de hoogte te worden gehouden.
    Een reis vol avonturen lees ik en veel nieuwe dingen. Maar een goed getrainde militair is mee dus zorgn maken doe ik me niet.
    Ik vind het super leuk om via deze weg op de hoogte te worden gehouden. Dank je wel daarvoor! Veel plezier en tot mails.

• 12 Oktober 2012 - 23:04

Freia & Mark H:

Top, groetjes in Lochem vanuit de zuidelijkste stad ter wereld!

• 13 Oktober 2012 - 01:01

Diederik:

Hoi zo telezen hebben jullie het wel naar je zin daar. Wel weer een avontuur. Vaya con dios. Met pa gaat het al zes dagen erg goed hij is pief. En ik mag volgende week. Twee dagen in de paardenburg werken. Van ron blaauw. Gr Diederik

• 14 Oktober 2012 - 17:17

Saskia:

Joe hoe, hier de buurtjes, jullie reis is nog maar net begonnen, en al zoveel mee gemaakt.
    Erg leuk om te lezen, en joh waar haal je nog de tijd vandaan om zulke mooie verslagen te maken.
    Groetjes.