Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Nara

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

28 September 2016 | Japan, Nara

Een uitstapje vanuit Kyoto naar Nara, de aloude hoofdstad van Japan in ongeveer 600-800 AD. Ook hier weer heel bijzondere tempels, dus de verwachting is hoog. We reizen een uur met de trein en rond half elf zijn wij bij de vijf verdiepingen pagode en de drie verdiepingen pagode, twee prachtige bijzondere bouwwerken en na een kleine bijdrage als entree stiefelen we er door heen. Niet alles is open voor bezichtiging, maar het is wel heel bijzonder een mooi om te zien. Uiteraard regent het en we zijn al wat gewend. Helaas zijn foto's niet toegestaan en de vier Buddha's naar elk van de windstreken moeten we in ons hoofd prenten om te blijven onthouden.

Overal hertjes om ons heen en dat is leuk voor wat foto's, er worden speciale koekjes verkocht die je niet zelf mag eten. Hertjes en reetjes worden vaker gevoerd en ze hangen zelfs aan Freia d'r broek voor meer koekjes, hahaha. Door het hertenpark heen wandelen we via een korte thee en koffie stop naar een grote tempel. Deze tempel, de Todaji is echt prachtig en weer kijken we onze ogen uit. Hier staat het grootste Buddha beeld van Japan een toeval of niet, weer begint er een ceremonie. Meisjes met wit oranje gewaden en dolk afgewisseld met waaier gaan oefenen voor een later moment. Diverse monniken regisseren alles en forceren het publiek geleidelijk terug van de ingang waar wij net doorheen gekomen zijn. Mazzel dus, daarna kijken we lang naar het oefenen omdat het bijna voor het echt is en bewonderen de grootsheid van de bronzen Buddha en omliggende beelden. Er zijn veel scholieren en het is grappig om te zien hoe ze door een boomstam heen kruipen als ritueel. Daarna gaan we weer terug door het hertenpark, blijft leuk die beestjes om je heen. Via de noordzijde van het park doen we lunch, sandwiches met warme kip terriyaki, heerlijk. Zeer gewaagd eten we alles op in het park, maar de herten letten niet goed op.

Dan zien we weer een prachtig tempel complex, de Kasuga Taisha shrine. Honderden lantaarns achter elkaar in lange rijen onder de daken bevestigd van de tempel, schitterend. Einde middag komen we bij de Fushimi Inari Taisha shrine, ondanks stromende regen toch een paar foto's vanonder de paraplu, de toegangspoortjes, Torii is heel beroemd van deze tempel en zeer fotogeniek. Er staan honderden Torii achter elkaar maar vanwege de regen niet zo bewonderenswaardig als anders. Sommigen zijn verlicht in lange rijen, toch zijn we het zat. We besluiten naar Kyoto terug te gaan met zeiknatte voeten.

Helaas zit t niet mee en vanwege ons onbekende redenen boven de spoorbomen gesloten waar we doorheen moeten voordat we op het perron komen en we staan wel twintig minuten in de regen. In Kyoto is het nog slechter en in de stromende regen zoeken we via Ilse haar trip advisor naar een Ierse pub. Gevonden, ja hoor, we hebben wel wat vinger voer... Haha. Bier!!! Fish&Chips!!! De eerste keer dat we even Japan vergeten, hadden ze maar meer voor een rijzende zon moeten zorgen. Het smaakt verschrikkelijk lekker, we bestellen nog een bord tot verbazing van de Ierse ober, alle kilo's die we kwijt zijn geraakt afgelopen dagen eten we er weer aan, haha. Oh jongens wat een aangename afwisseling.

In de regen lopen we door de wijk Gion terug naar het appartement en helaas is de was ook nat die nog buiten hing.... Pfff, zucht een nat Japan is toch minder. dagboeken worden bijgewerkt en de laatste biertjes uit eigen voorraad gaan er doorheen. Morgen reizen we verder, maar het begin van de pelgrimsroute.....