Kyoto Tempels - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Kyoto Tempels - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Kyoto Tempels

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

27 September 2016 | Japan, Kyoto

Heerlijk slapen in zo'n appartement, rustig wakker worden en lekker eigen ontbijt met broodjes en yoghurt met fruit en cruesli. Als je even zoekt in de winkels vindt je vrijwel alles hier, zeker in de grote stad. Lekker koffie in de ochtend, dat was al weer even geleden met al die thee. We vertrekken goed geluimd met een busdagkaart (na weer even puzzelen) naar het noord oosten van de stad. En na een kleine maar behoorlijk warme stijgende wandeling de eerste grote tempel, de Ginkakuji Tempel. Prachtig om te zien hoe het Shintoisme hier wordt beleefd en hoe Buddha hier wordt vereerd. De daken van de tempels zijn adembenemend mooi en alles heeft een bepaald ritueel wat we leren door naar de Japanners te kijken. Scholieren bezoeken de tempels ook in grote getale en het duurt niet lang voordat we bevraagd worden over wat wij van Japan vinden en wat we het mooist vinden en hoe het eten is. In groepjes hebben ze de opdracht om een lijstje vragen af te werken, erg leuk, want voor iedereen hebben ze ook een presentje als je jouw naam in hun schriftje zet. Origami gevouwen kraanvogels zijn echt prachtig en een mooie souvenir. De tempel zelf is een oase van rust en wordt ook wel Silver Pavillion genoemd, dat zie je verder niet, maar de uitleg in het Japans maakt ons niks wijzer.

Als we in de warmte (27°) naar een volgende tempel lopen passeren we onderweg nog talloze kleinere exemplaren, van 30cm hoog langs de weg tot enorme exemplaren met aangelegde tuinen, maar omdat we echt keuzes moeten maken hadden we de avond vooraf al een paar selecties gemaakt. De Honen-in tempel is echter minder bijzonder en we lopen gauw verder. Via de lieflijk aangelegde filosofen route bezoeken we de Nazenji tempel.

Aansluitend even lunch inslaan bij de 7eleven, de plaatselijke Super(markt), welke we opeten in een park terwijl een stelletje trouwfoto's laat maken. Leuk om de kleding even te bewonderen en daarna lopen we naar de beroemde Heinan Jingu tempel. De Torii, de poort naar een tempel, is groots en rood met goud, vaak geeft de entree een groter idee dan de tempel zelf feitelijk is, maar deze is heel bijzonder. Allemaal kleine zandsteentjes als decoratie en een grote open ruimte. We maken de meest originele foto van deze vakantie, een traditie feitelijk.

Met de bus naar de noord west zijde van de miljoenen stad om vervolgens de Kinkajuji tempel te bezoeken. Niet voor niets het gouden paviljoen genoemd, de enorme tempel schittert ons tegemoet. Het is er behoorlijk druk en het is dingen voor een mooie foto, maar dat lukt gelukkig. De spiegeling in de omliggende vijver is geweldig. Ook hier een groepje scholieren die onderling staat te overleggen wat ze moeten zeggen en als we ze Engels horen oefenen zijn wij niet te moeilijk. De reuze mannen met wat meiden en jongens op de foto, erg leuk.

Als we dan om vier uur bij Ninjo Castle aankomen blijkt deze net gesloten, verdorie pech. Dan maar nieuwe planning, op zoek naar een cafeetje voor een ontspannen biertje na al die kilometers te voet. Vanwege een bord aan de weg vinden we een kelder kroeg met aardig wat verschillende biertjes, dat de helft niet aanwezig is deert ons verder niet. De bijzondere bieren smaken het beste en het is erg gezellig. Via trip advisor een restaurantje gevonden dat goed bevalt. Op weg naar het appartement zelfs bruin brood gevonden in een supermarkt, blij mee.

De dag erna staat Nara op het program.