Warmwaterwaterval - Reisverslag uit Kushiro, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Warmwaterwaterval - Reisverslag uit Kushiro, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Warmwaterwaterval

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

17 September 2016 | Japan, Kushiro

Nog nooit eerder, waar dan ook ter wereld hebben wij een warm water waterval gezien en gevoeld, maar sinds vandaag dus wel.

Na de beren van gisteren is iedereen redelijk opgeknapt, Freia helemaal, Robert had nog last van kramp. Voorzichtig ontbijt dus, dat werd een uitdaging want ze hadden veel voor ons klaargezet. Een compleet gegrilde vis pp, een kom rijst, een pannetje paddestoelen en tofu, een bakje kikkererwten met saus, een kommetje soja saus, een blauwe boon en wat schijfjes gember, een kommetje zoete vruchten sliertjes (nog onbekend) en een buffet met sla, tomaatjes, plakjes omelet, worstjes, koude spaghetti salade en ik weet niet of ik alles dan heb. Uiteraard met thee oh ja en misu soep.

Na deze voedzame edoch veel te ruime maaltijd vertrokken we richting de oostpunt van Hokkaido. Eerst een gebied met meerdere meren, maar door de hevige regenval zijn we niet gestopt om er een wandeling van minstens anderhalf uur aan te besteden. Door naar de wegvallen van Kamuiwakka. Na elf km gravelweg en één dixi, waar ik op dat moment heel gelukkig van werd kwamen we aan bij de watervallen.

Warm water? Bizar, het stoomde lichtjes, we zagen Japanners die met blote voeten in de waterval stonden, de helling was niet zo steil, dus wij apen dat maar gewoon na, net als de manieren bij eten en zo. Heerlijk warm water aan je voeten, geweldig unieke ervaring, nog nooit ergens anders gezien. Fotootjes een filmpje later reden we de gravelweg terug en richting Rausu. Onderweg en stop bij het visitor centre en een kleine geiser. Na korte wachttijd kwam er een klein beetje water en veel stoom uit de geiser. We hebben nog even gewacht op eventueel een extra uitbarsting, maar helaas, dat was het. De visitor centra zijn heel modern en mooi uitgerust, echt een genot om er rond te kijken met prima faciliteiten.

Daarna op zoek naar een grot die ergens vermeld stond, na een uur verkeerd rijden toch gevonden en helemaal omgaast, gelukkig zagen we ernaast wel een tempeltje, dat was mooi om even te kijken.

Even tanken, erg grappig dat je weer door een mannetje wordt gegidst en hij een flap over de buitenspiegel trekt zodat je niet wegrijdt terwijl je wordt bediend aan de pomp. Zelf doen is er hier echt niet bij, mankracht zat. Daarna wat inkopen voor de lunch bij de SeicoMatt of de 7eleven. Daarna plekje opgezocht langs de weg om even te pauzeren en door naar Kushiro waar we tegen vijf in de middag aankwamen.

Mooi hotel, makkelijk ingecheckt en ook eenvoudig de huurauto ingeleverd. Very smooth!

De avond wat rondgelopen en heerlijk gegeten vlakbij het hotel. Zelf besteld wat we dachten dat acceptabel was en dat beviel goed. Ruim de tijd om de avond nog even wat te schrijven.

De volgende dag met de trein op zoek naar de beroemde kraanvogels in de wetlands.