Daisetsuzan mountains - Reisverslag uit Shibinai, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu Daisetsuzan mountains - Reisverslag uit Shibinai, Japan van Freia & Mark H - WaarBenJij.nu

Daisetsuzan mountains

Blijf op de hoogte en volg Freia & Mark

13 September 2016 | Japan, Shibinai

Vandaag Japans ontbijt als start, heerlijk zalm en een prima soep met zeewier. Even wennen, maar prima vulling door rijst en kikkererwten.

Dan de huurauto ophalen, het langst duurde het intikken van de waypoints in de navigatie. Links rijden, weer even wennen, maar vlot onder de knie. En welbekende Toyota Voxy, ook wel koekblik genoemd, maar super ruim van binnen een grote ramen, dus perfect als huur karretje!!

Het verkeer is wat hypocriet van de Japanner, want altijd beleefd zijn en vriendelijk lachen en vooral buigen waar ze kunnen, maar op de weg schieten ze de vouwen uit je broek. Wel heel netjes trouwens, maar ze rijden hard.

Robert is altijd scherp met navigeren en samen wennen we aan verkeer en andere regels. Gisteren zei Ilse al dat het land Japan heel goed Europees kan zijn alleen de mensen en hun cultuur zijn zo volledig anders. Dus eigenlijk best veel herkenning behalve alle opschriften. Maar heel soms vind je Engels bijgeschreven en ook maar heel soms praten Japanners Engels.

We pikken de dames op door wat eten gekocht hebben voor de lunch en we verlaten het zeer luxueuze hotel Richmond. Wat een magnifiek goede bedden waren het daar zeg, wauw. We rijden over de snelweg en da's in Japan allemaal tol en vrij prijzig zien we. In de ochtend komen we op waypoint 1 en het blijkt een stuk land met daarop verschillende delen kunst beelden. Beetje zoals Kröller-Müller. Leuk om even de benen te strekken, wat sfeer foto's te maken en te genieten van een roodkopspecht in het licht jungle-achtige bos.

De navigatie die ook maar deels in het Engels is doet wel goed werk maar al vroeg in de middag weten wij een betere weg en verlaten de tolweg. We komen aan bij een Wine factory en gaan daar na wat geluncht te hebben even binnen kijken. Wat aan de kleine kant, maar het amateuristische is al omgezet naar professioneel, zeker in de shop. We mogen vrij rondlopen en ook vrij vd wijn proeven. In Nederland zou je er zeker moeten betalen. We kopen dus graag een paar flesjes voor.... Later of zo.

Dan is een Cheese factory aan de beurt, nog wat kleiner, leuk om even doorheen te lopen en daarnaast liggen en pizza factory en ice cream factory, maar da's meer voor alleen een winkeltje. Ach nou ja, een ijsje, waarom niet, het is vakantie. We genieten van verschillende smaken, waaronder kaas smaak. Lekker hoor, bijna monchou.

We vervolgen de weg naar een viewing point maar kunnen het niet vinden en de weg loopt dood. Helaas, tijd om naar het hotel te gaan. Daar komen we tegen zessen aan en bespreken avondeten wat inclusief is en vertrekken onze Japanse kamers.

Prachtig ziet het eruit, tatami matten op de grond, alles traditioneel zittend, ook in de douche en eigenlijk veel meer luxe dan we hadden gedacht. We spreken over het genot van Cha (thee) nog even de dag van morgen door. Dan gaan we naar het restaurant.

Laag zitten op kleine stoeltjes, maar je kunt je benen kwijt. Dan wordt er van alles op tafel getoverd, wauw een acht of negen gangen diner en zelf vlees schroeien op een plaatje. Wat ontzettend leuk, lekker een gezellig weer, ongelooflijk een onmisbaar in een land met zo'n unieke cultuur.

Na het eten nog een kleine wandeling en we genieten na. Ja echt uniek en zoveel verschillende gerechten met zoveel indrukken overdag, goh, moe van, maar da's niet gek.

Wéér zo'n topdag, genieten dit, helemaal zoals gehoopt!

• 13 September 2016 - 18:52

Kiki:

Whaha humor! Eerst het ontbijt; ik hou het wel bij brood!
    Dan de navigatie, ik zag het al helemaal voor me met half Engels half Japans